2/7 středotónové ladění v Le istitutioni harmoniche (1558) - pokus o hermeneutickou rekonstrukci

Cena: 20 Kč

studie

opus musicum 3/2012

MARTIN CELHOFFER

U ladění 1. poloviny 16. století, která upřednostňují přirozenou tercii 5/4,1 je problémem
nepravidelná distribuce míry temperování jednotlivých intervalů. Tyto systémy pak obsahují
různě temperované intervaly (podobně jako nerovnoměrná barokní ladění). Tento aspekt
nepravidelnosti, různosti intervalů kritizoval Zarlino a proto se snažil nalézt takové ladění,
u kterého by míra temperovaní intervalů byla zachována a navíc byla i proporčně explicitní.2
To se zdá být hlavním důvodem pro objev Zarlinovy metody „temperování“ založené na frakci
syntonického komatu.3 Nicméně Zarlino netemperuje jednotlivé kvinty kruhu, nýbrž temperuje
všech osm jednotlivých stupňů quidonského gamutu.4

Opus musicum vychází za finanční podpory

Ministerstvo kultury České republiky
Ministerstvo kultury České republiky
Nadace Leoše Janáčka
Nadace Leoše Janáčka
Nadace Český hudební fond
Nadace Český hudební fond
Statutární město Brno
Statutární město Brno

Mediální partneři

Moravská galerie Brno
Moravská galerie Brno
Národní divadlo Brno
Národní divadlo Brno
Janáčkova filharmonie Ostrava
Janáčkova filharmonie Ostrava
Filharmonie Brno
Filharmonie Brno

Partnerská knihkupectví

Academia Brno a Ostrava
Knihkupectví Academia Brno a Ostrava
Barvič a Novotný Brno
Knihkupectví Barvič a Novotný Brno
Kosmas
Knihkupectví Kosmas
Knihkupectví Hana Smilková, FF MU Brno
Capriccio – hudební literatura Praha
Knihkupectví Talacko Praha

Spolupracující firmy

Helbich tiskárna, a.s.