Opus musicum 5/2010
Vážení a milí čtenáři,
zdá se to být už mnoho let, kdy se Československo rozdělilo na republiku
Českou a Slovenskou. Politická hranice byla vytyčena, státní celky začaly
fungovat samostatně, přesto se cítím rozporuplně, když cestuji do Bratislavy
do divadla nebo na koncert, vyměňuji si na cestu eura a odjíždím vlastně
do zahraničí. V Čechách vnímáme Slováky stále jako nejbližší kolegy,
nejen uvnitř muzikologické obce nebo v hudebním světě obecně, nejinak je
tomu jistě i v ostatních užších společenstvích. Z pracovních vztahů se vyvinula
mnohá letitá přátelství, osobních a rodinných vazeb je nepočítaně.
Proto jsme se rozhodli toto číslo Opus musicum věnovat našim slovenským
kolegům a dát jim prostor, aby prezentovali současnou slovenskou scénu
českým čtenářům. Studie Zuzany Martinákové nám přiblíží slovenskou
kompoziční scénu v oblasti artifi ciální, Yvetta Kajanová nás provede svě-
tem slovenského jazzu a Robo Kolář nám představí formaci Frutti di Mare,
která byla svého času výrazným fenoménem kulturně-politickým. Kromě
exkurze na Slovensko přinášíme celou řadu událostí, především reportáže
z několika festivalů. Nezůstali jsme tentokrát jen u dění na Moravě, vedle
Brna, Jihlavy či Kroměříže se dočtete i o diskutované inscenaci z Bayreuthu.
V rozhovoru vám představíme mladou mezzosopranistku Janu Wallingerovou,
jejíž profesní i osobní život je spjat s Brnem a je již ve svém
mladém věku miláčkem brněnského publika. Nabízíme i recenze publikace
naší slovenské kolegyně Yvetty Kajanové a kompletní CD nahrávku smyč-
cových kvartetů Miloslava Ištvana. Věřím, že si z naší nabídky vyberete
a čtení ve slovenském jazyce vám nebude činit potíže. Možná zavzpomíná-
te na tradiční pondělní televizní inscenace Slovenské televize, které patřily
před rokem 1989 k tomu nejhodnotnějšímu, co televize divákům nabízela
. Pokud tuto dobu nepamatujete, stačí zajít do libovolného českého divadla
(o televizní tvorbě nemluvě). Byla by to spíše náhoda, kdybyste nenarazili
ani na jednoho slovenského herce. V hudebním světě je situace obdobná.
Možná budete mít po přečtení celého časopisu dojem, že Československo
svým způsobem stále existuje.
Kateřina Hnátová
OBSAH
Studie
Súčasná kompozičná scéna na Slovensku • Zuzana Martináková (str. 6)
Súčasná scéna slovenského jazzu – I. díl • Yvetta Kajanová (str. 20)
Frutti di Mare alebo rozvírený prach na bratislavskej alternatívnej scéne • Robert Kolář (str. 37)
Questenbergovi hudebníci v Brně - I. díl • Pavel Žůrek (str. 50)
Události
Concentus Moraviae 2010 – Baroko a jazz • Alena Borková (str. 65)
Brněnský varhanní festival 2010 – jubilejní • Hana Bartošová (str. 69)
Bayreuthský Lohengrin si lebedí v krysí laboratoři • Vladimír Čech/Karel Ludvík (str. 74)
Forfest Kroměříž na počátku třetí dekády existence • Jan Grossmann (str. 78)
Za poklady Broumovska • Martin Flašar (str. 84)
Emmertovo jubileum na Starém Brně • Vladimír Maňas (str. 88)
Vzkříšení Gustava Mahlera • Petr Spielmann (str. 91)
Mamzelle Nitouche v Ostravě dvakrát jinak • Kateřina Diváková (str. 95)
Rozhovor
Zefk u psal Janáček přímo pro mě (rozhovor s Janou Wallingerovou) • Kateřina Hnátová (str. 99)
Recenze
Yvetta Kajanová: Postmoderna v hudbe • Martin Flašar (str. 103)
CD Miloslav Ištvan: Complete Works for String Quartett • Jindra Bártová (str. 105)
Infoservis (str. 107)