Opus musicum 6/2010
Vážení a milí čtenáři,
Goethe řekl, že architektura je zkamenělá hudba. Xenakis jeho výrok
obrátil a napsal, že hudba je architekturou v pohybu. Třetím krokem
ve sledu těchto permutací by mohl být vztah architektury k hudbě. Řešit
ho můžeme jak v abstraktní, tak v konkrétní, případně globální či lokální
poloze. V našem případě zůstaneme u kontinentálních evropských koncertních
sálů a operních domů. Texty publikované v tomto čísle Opus musicum
mapují aktuální i historickou problematiku koncepcí, staveb, rekonstrukcí
a provozu hudebních budov.
Mezi prvními texty, se kterými jsem se kdysi ucházel o publikování v Opus
musicum, byl i krátký historický přehled s názvem Koncertní sál pro Brno
– léta čekání, který tehdejší redaktorky zařadily jako reportáž. Věnoval se
refl exi aktuálního stavu projektu koncertního sálu pro Brno, který dnes
pod názvem Janáčkovo kulturní centrum pokročil o kousek dál. Z Brna se
přesuneme do historické budovy bratislavského Mestského divadla, industriálního
koncertního sálu v Bochumi a fantastickému projektu Elbphilharmonie
v Hamburku. Dále se dočtete o rekonstrukci Velkého divadla
v Moskvě, které má svůj geografi cky zrcadlový obraz v petrohradském Velkém
divadle. Večerem hudby a poezie pozapomenuté rakouské spisovatelky
moravského původu Marie von Ebner-Eschenbach v Lysicích nás provede
spoluautorka projektu Karolína Marešová.
Nezbývá tedy, než popřát vám všem, milí čtenáři, klidné zakončení roku
2010 s chvilkou usebrání ve svátečních dnech. Doufáme, že se hudební
revui Opus musicum letos dařilo živit vaši představivost, inspirovat vás
k přemýšlení a rozšiřovat vaše obzory. Vynasnažíme se o to i novém roce
2011.
Martin Flašar
OBSAH
Studie
Průmyslová katedrála v Bochumi versus Labská fi lharmonie v Hamburku • Tereza Horlitz (str. 6
Velké kulturní manko města Brna • Alena Veselá (str. 14)
Poznámky k hosťovaniu Národního divadla z Brna v prešporskom
Mestskom divadle v rokoch 1902 a 1905 • Jana Laslavíková (str. 19)
Большой театр? Большие театри! aneb Jak se staví v Rusku • Monika Holá (str. 32)
Súčasná scéna slovenského jazzu – II. díl • Yvetta Kajanová (str. 38)
Questenbergovi hudebníci v Brně – II. díl • Pavel Žůrek (str. 51)
Jaroměřický děkan Josef Joachim rytíř ze Stehna (1693–1778) a jeho pohřeb
Příspěvek k poznání lokální hudební kultury • Vladimír Maňas (str. 62)
Události
Stručná historie dlouhého čekání na brněnský koncertní sál • Jindřiška Bártová (str. 73)
Večer hudby a poezie rakouské spisovatelky moravského původu
Marie von Ebner-Eschenbach v Lysicích • Karolína Marešová (str. 78)
Silné zážitky pro málo lidí. Moravský podzim 2010 • Boris Klepal (str. 83)
Contempuls 2010 – prst na tepu hudby • Matěj Kratochvíl (str. 89)
Slzy nože, autostop a dýňové zjevení v Redutě • Boris Klepal (str. 93)
Sonic Evocation. Nový festival soudobé hudby v Brně • Filip Johánek, Peter Marek (str. 97)
Rozhovor
Slova Kříže. Rozhovor se skladatelem Slavomírem Hořínkou
a houslistkou Sophií Jaff é • Martin Flašar (str. 100)
Recenze
Jarmila Procházková: Janáčkovy Luhačovice. Genius loci et genius musicae • Kamil Bartoň (str. 105)
Leoš Janáček: Výlety páně Broučkovy • Miloš Zapletal (str. 108)
Hudbaby a Kapralova Quartet: Čekám Tě! • Zdeněk Král (str. 111)
Infoservis (str. 114)