Opus musicum 2/2011
Vážení a milí čtenáři,
dne 26. února uplynulo čtyřicet let od úmrtí Josefa Berga, proto jsme se rozhodli
připomenout tohoto originálního brněnského hudebního skladatele
hned dvěma úvodními texty. Libretu Bergova oratoria Oresteia se věnuje
Peter Marek, autorem komentáře k uměnovědnému dialogu je Filip Johá-
nek. Změnou hudebního výraziva v poslední dekádě tvorby Aloise Piňose
se zabývá Petr Matuszek. Jednu kapitolu historie olomouckého divadla
sumarizuje Lenka Křupková. Studie Vlasty Reittererové přináší poutavou
historii české fi lmové hudby s důrazem na fi lmový projekt Svatý Václav,
který vznikl k oslavě svatováclavského milénia. Peripetie zrodu tohoto ně-
mého fi lmu, k němuž složili hudbu Oskar Nedbal a Jaroslav Křička, zapadají
do doby vzniku zvukového fi lmu. Přestože byl Svatý Václav v tomto
smyslu anachronismem, představuje zajímavý umělecký artefakt a vývojový
mezník a jako takový je hoden naší pozornosti. Film byl promítnut
i s živou orchestrální hudbou 28. 9. 2010 v pražském Rudolfi nu, studie
nyní s odstupem času rekapituluje, mnohé doplňuje a zasazuje do historického
rámce. Několik recenzentů pro vás zhodnotilo nedávno proběhlé
operní premiéry a další události. Rozhovory jsme zařadili tentokrát dva,
prvním jsme chtěli vzpomenout v listopadu 2010 zesnulého polského skladatele
Henryka Góreckého. Jak blízko může mít výtvarník k hudbě, dokazuje
druhý rozhovor s kostýmní výtvarnicí Inez Tuschnerovou, která se
vyznává ze své lásky k hudbě Leoše Janáčka. S Janáčkem je mnohonásobně
propojena, zejména svými kostýmními návrhy k inscenacím Janáčkových
oper. Recenzovali jsme rovněž pozoruhodnou oborovou monografi i Tanec
v České republice, katalog Hábova díla a písemností od autorské dvojice
Spurný-Vysloužil a CD nahrávku anglické verze Otvírání studánek Bohuslava
Martinů. Otvírání studánek je rituálem vítajícím jaro, užijte si je
tedy i vy. A my, redaktoři, jen tajně doufáme, že jedním z vašich jarních
rituálů je obnovení předplatného hudební revue Opus musicum pro další
kalendářní rok.
Kateřina Hnátová
OBSAH
Studie
Josef Berg a jeho dosud neznámé libreto oratoria Oresteia • Peter Marek (str. 6)
Josef Berg, Bruno Cempírek a Alois Piňos: Uměnovědný dialog • Filip Johánek (str. 16)
Změna hudebního výraziva v posledních deseti letech
tvorby Aloise Piňose • Petr Matuszek (str. 28)
Olomoucké divadlo za vedení Carla Sticka • Lenka Křupková (str. 39)
Film Svatý Václav a jeho místo v historii českého filmu
a filmové hudby • Vlasta Reittererová (str. 49)
Události
Divadlo na Vídeňce vzdalo hold Rameauovi a Lullymu • Vladimír Čech, Karla Hofmannová (str. 64)
Figarova svatba, vila Tugendhat a inscenační balast • Boris Klepal (str. 70)
Znovuzrození Oskara Nedbala • Ludmila Peřinová (str. 73)
Sklo vyteklo z prasklé vany • Filip Johánek (str. 77)
Expozice nové hudby 2011 • Peter Marek (str. 80)
Evžen Oněgin není pro studenty • Boris Klepal (str. 83)
Rozhovor
Přemýšlím, jestli to všechno má ještě vůbec cenu… H. M. Górecki • J. Kopecký, P. Špalek (str. 87)
Janáčkovu hudbu miluji. Rozhovor s Inez Tuschnerovou • Kateřina Hnátová (str. 92)
Recenze
Tanec v Čechách • Kateřina Hnátová (str. 97)
Alois Hába: A Catalogue of the Music and Writings. • Martin Flašar (str. 99)
CD Bohuslav Martinů: Songs on Moravian Folk Poetry.
CD Opening of the Wells • David Kozel (str. 100)
Infoservis (str. 102)