Opus musicum 4/2011
Vážení a milí čtenáři,
prázdninové číslo Opus musicum je věnováno vzájemnému prolínání
hudby a techniky. Mnoho jedinečných informací přináší studie o elektroakustické
hudbě brněnského skladatele Miloslava Ištvana, který technické
zvuky inkorporoval do několika svých kompozic. Další studie se zabývá
hudebními souzvuky z pohledu zvukového spektra. Nad současnými problémy
hudebního skladatele se zamýšlí v Americe žijící Karel Husa, který
je srpnovým jubilantem. Tím zářijovým je potom Pavel Blatný, jemuž
se ve své krátké analytické studii věnuje Martin Flašar. V bloku událostí
jsme pro vás připravili zhodnocení uplynulé sezóny ve vídeňské Staatsoper,
k červnové premiéře opery La Dafne v brněnské Redutě se vrací Miloš
Štědroň a Brněnský varhanní festival tradičně zhodnotila Hana Bartošová.
Od kolegů Grossmanna a Vrkoče máme zprávu o festivalu Forfest a o kroměřížském
kolokviu. Od loňského října neobsazený post ředitele Filharmonie
Brno byl na počátku června 2011 konečně obsazen. Jedenáctičlenná
komise vybrala ve druhém kole z pěti kandidátů pražského hudebního
skladatele Zbyňka Matějů, s nímž přinášíme krátký rozhovor. Na postu
ředitele nahradí Davida Marečka, jenž odešel do čela České fi lharmonie.
Doufejme, že Marečkem vysoko nasazenou laťku se podaří udržet. V rubrice
recenzí přinášíme zhodnocení knižní publikace o ostravské hudební
kultuře a CD nahrávky Händelových árií v podání amerického kontratenoristy
Bejuna Mehty. Snad vás prázdninové čtení zaujme a zpestří vám
deštivé dny, kterých je letos v létě opravdu příliš mnoho. Letní hudební
festivaly a vodní živly bojují o to, čí záplavy budou toto léto mohutnější,
festivaly z toho však bohužel nevycházejí vítězně. Přesto vás o některých
z nich budeme informovat v příštím čísle. Do té doby prožijte příjemný
zbytek léta a zaplavujte nás nadále čtenářskou přízní – tento jediný druh
záplav nás těší.
Kateřina Hnátová
OBSAH
Studie
K elektroakustickým kompozicím Miloslava Ištvana • Radomír Ištvan (str. 6)
Hudební souzvuk z pohledu zvukového spektra • Petr Pařízek (str. 22)
Problémy dnešního skladatele • Karel Husa (str. 30)
Starý zpěv nestárnoucího Pavla Blatného • Martin Flašar (str. 37)
Komponování ve třídách – II. díl • Jaromír Synek (str. 44)
Události
Tři vrcholy uplynulé sezóny ve Wiener Staatsoper • Boris Klepal (str. 54)
La Dafne – razance jako před čtyřmi sty lety • Miloš Štědroň (str. 62)
Reflexe Forfestu 2011 • Jan Grossmann (str. 65)
Vzpomínka na kroměřížské kolokvium 2011 • Jan Vrkoč (str. 72)
Ohlédnutí za Brněnským varhanním festivalem 2011 • Hana Bartošová (str. 75)
Rozhovor
Necítím nutnost okamžitých změn…
Rozhovor s novým ředitelem Filharmonie Brno Zbyňkem Matějů • M. Flašar, K. Hnátová (str. 79)
Recenze Ostravská hudební kultura od konce 19. století do současnosti. • Luděk Zenkl (str. 82)
CD Bejun Mehta: Ombra cara • Jana Perutková (str. 86)
Infoservis (str. 88)