Opus musicum 1/2015
Vážení a milí čtenáři,
nový rok může potvrdit trvanlivost starých hodnot a osvědčených postupů,
ale leckdy přináší i nové pohledy, nečekané syntézy a inspirativní
průniky. Právě ony průniky by mohly být klíčovým slovem hned pro ně-
kolik textů v prvním letošním čísle Opus musicum. Vasyl Barvinskyj ‒
spojnice ukrajinské a české hudební kultury; Počátek románu ‒ vzájemné
inspirace výtvarného, literárního a hudebního umění; německá hudební
Olomouc 2. poloviny 19. století – linie separující preference německého
a českého etnika. Mimochodem linie Vás budou provázet na obálkách
naší hudební revue po celý rok 2015, a to na kresbách výtvarníka Zdeň-
ka Sýkory. Jeho barevné linie působí grafi cky a zároveň snově, stávají se
paralelou k myšlenkovým liniím a proudům uvnitř našeho časopisu, organicky
do něho vrůstají. V kontaktu s výtvarným uměním zůstaneme
letos i v pravidelné rubrice, kterou pro nás připravují kurátoři Moravské
galerie. Ostatní rubriky najdete rovněž beze změn: studie, události,
rozhovor, recenze, infoservis. Nesmírně poutavý rozhovor s americkým
muzikologem Michaelem Beckermanem přináší celou řadu nadčasových
otázek a impulzů, které by bylo možno aplikovat i na jiná odvětví a obory,
nejen na muzikologii. Sdílíme zejména jeho tezi o tom, že hudba není
pouze abstraktní estetická entita, ale něco, co mnohostranně komunikuje.
Právě díky tomu vám můžeme zprostředkovat recenze festivalů a operních
představení, CD i DVD nahrávek. Ať už se jedná o hudbu živou či
záznam, vždy tu bude posluchač a recenzent, následně potom čtenář
a recipient. Role však nejsou tak přísně rozdělené, jak by se mohlo na
první pohled zdát: recipient se může stát tvůrcem, výkonný umělec recipientem.
Ať už si své role v roce 2015 zvolíte jakkoliv, vychutnávejte si je
ve zdraví a pohodě.
Kateřina Hnátová
OBSAH
Studie
Beethoven jako symbol základu neměctví. K provádění děl skladatele
v olomoucké německé hudební kultuře 2. poloviny 19. století • Lenka Křupková (str. 6)
Vasyl Barvinskyj, ukrajinský žák Vítězslava Nováka • Petr Ch. Kalina (str. 18)
Počátek románu. Úloha výtvarného námětu pro Janáčkovu druhou operu • Petra Kočová (str. 38)
Události
Opera Diversa. Jeden z pohľadov na sezónu podzim 2014 • Tatiana Škapcová (str. 50)
Festival Janáček Brno 2014 byl divácky i dramaturgicky úspěšný • Karla Hofmannová (str. 58)
Novému vídeňskému Rigolettovi hrozil totální kolaps • Vladimír Čech (str. 68)
27. ročník Mezinárodního festivalu koncertního melodramu Praha • Věra Šustíková (str. 74)
Donizettiho Maria Stuarda v Ostravě • Karla Hofmannová (str. 78)
Ozvučnice aneb z historie sbírky Uměleckoprůmyslového muzea • Andrea Husseiniová (str. 82)
Rozhovor
„Možná právě naše chyby a selhání jsou pro další směřování důležitější než úspěchy.“
Rozhovor s Michaelem Beckermanem • Jiří Kopecký (str. 84)
Recenze Vlasta Reittererová – Lubomír Spurný: Alois Hába (1893–1973).
Mezi tradicí a inovací • Silvana Karafiátová (str. 88)
Paul Johnson: Mozart • Lukáš Vytlačil (str. 90)
Jiří Kopecký – Jaromír Synek – Vít Zouhar: Hudební hry jinak.
Tvořivé hry a modelové projekty elementárního komponování • Michal Slováček (str. 92)
CD Jommelli: Kantaten • Lukáš Vytlačil (str. 96)
DVD Gaetano Donizetti: Anna Bolena (Anna Netrebko, Elīna Garanča) • Vladimír Čech (str. 98)
Infoservis (str. 101)