Opus musicum 4/2014
Vážení a milí čtenáři,
téma mecenátu, podpory umění a vztahu umělců k reprezentantům politické
moci provází hudbu v celé její historii. V jejím průběhu lze sledovat,
jak proměnlivý může tento vztah být nejen v jednotlivých prostředích
a vrstvách společnosti (měšťanské, šlechtické, církevní, panovnické),
ale především u konkrétních jednotlivců. Jejich podpora umění nemusí
přitom vždy být pouze hmotného rázu. Naopak! A zkušenosti ukazují,
že tato kulturní investice není často pouze jednostranná, ale vzájemná.
V minulém čísle časopisu Opus musicum představil Petr Koukal dílčí životní
etapy Karla Ditterse z Dittersdorfu. Jánský vrch a kapela biskupa
Schaff gotsche, jako jedno z jeho působišť, představují významnou životní
kapitolu i v osudech dnes téměř zapomenutého hudebníka a skladatele
Franze Götze. Sledování jeho životní pouti nastoluje otázku, do jaké
míry může být vztah mezi umělcem a jeho zaměstnavatelem inspirač-
ní, nebo naopak limitující. Poněkud jinou rovinu má druhá ze studií.
Poznatky o hudebních stycích a zájmech u Masaryků doplňují rozsáhlé
kulturní milieu, ve kterém se jednotliví členové rodiny našeho prvního
československého prezidenta pohybovali. Hudba není v tomto kontextu
vnímána jen jako umění, ale také jako prostředek národního uvědomění
a poznání vlastní kulturní identity. Tehdejší bezprostřední refl exe soudobého
hudebního umění odhaluje mnohé limity současné společnosti.
O směrech současné opery (nebo hudebního divadla?) vypovídá zpráva
z festivalu Dnů nové opery v Ostravě, kterou přinášíme v rubrice událostí
společně s informacemi o dalších letních hudebních festivalech. Za pozornost
jistě stojí i nově objevená freska v Místodržitelském paláci v Brně,
o které informuje kurátor Moravské galerie, Petr Tomášek.
Přejeme Vám příjemné počtení.
Tereza Berdychová
OBSAH
Studie
Hudba v Masarykově rodině • Kateřina Maýrová (str. 6)
Franz Götz: Hudebník a skladatel 2. poloviny 18. století
a jeho kompoziční odkaz v oblasti chrámové hudby • Veronika Uhlířová (str. 39)
Události
NODO 2014: Meze hudebního divadla, opery a řeči • Jonáš Kucharský (str. 56)
Janáčkiana 2014 po dvaatřicáté • Karel Dichtl (str. 62)
Concentus Moraviae vsadil na osobnosti a lákavou dramaturgii • Karla Hofmannová (str. 67)
Liščí svět poprvé ve Vídeňské státní opeře • Vladimír Čech (str. 75)
Stopy minulosti, která měla být zapomenuta • Petr Tomášek (str. 80)
Rozhovor
Při vzniku opery jsou důležití všichni.
Rozhovor s ředitelem Opera Europa Nicholasem Paynem • Patricie Částková (str. 82)
Recenze
Sylvia Georgieva: Barokní afektová teorie • Ivo Bartoš (str. 88)
Robert G. Rawson: Bohemian Baroque.
Czech Musical Culture and Style, 1600–1750 • Jana Slimáčková-Michálková (str. 92)
Gustav Mahler – Dvě CD s brněnským fi lharmonickým sborem • Vladimír Čech (str. 94)
Infoservis (str. 98)