Opus musicum 4/2015
Vážení a milí čtenáři,
nepředstavitelně rychlý rozvoj digitálních technologií posledních let mů-
žeme zaznamenat nejen v oblasti vědy a techniky, ale i v hudbě a umění
obecně. Do jaké míry je možné technologickou formu naplnit hudebním
obsahem? Kde lze hledat průnik interpretačních vztahů mezi hudebníky
a technologickým „znějícím tělem“? V jakém vzájemném vztahu existují
v současném světě hudba a technologie? Aktuální číslo časopisu Opus
musicum Vám přináší přemítání nad touto problematikou z pohledu
autorů šesti nově vyvinutých hudebních nástrojů, které vznikly v rámci
projektu „Senzory jako hudební nástroje“ na Akademii múzických
umění v Praze. Posuďte sami, do jaké míry tyto nástroje umožňují nové
kompozičně interpretační přesahy mezi hudbou a technologií... Na půdě
AMU zůstaneme tentokrát i v rámci rozhovoru, ve kterém bychom Vám
rádi představili činnost tamního Výzkumného centra hudební akustiky,
které je v současné době jediným specializovaným pracovištěm svého
druhu u nás. Ačkoli i zde můžeme sledovat propojení hudby, respektive
zvuku s nejmodernější technologií, je to přístup naprosto odlišný. Moderní
technologie vnášejí do výzkumu akustiky hudebních nástrojů a lidské-
ho hlasu zcela nové a výjimečné možnosti ústící do exaktních výsledků
uplatnitelných v praxi. Nastolují ale i otázky estetické. Existuje zvukový
ideál hudebního nástroje? Jaký je? A jaký je ten Váš? Přejeme Vám pří-
jemné počtení!
Tereza Žůrková
OBSAH
Studie
Dvě opery pro mladou hraběnku. K provozovací praxi na jaroměřické zámecké scéně
v 1. polovině 18. století – III. díl • Jana Perutková (str. 6)
Serenata J. H. Schmelzera k zásnubám arcivévodkyně Marie Antonie
Habsburské • Petr Slouka (str. 20)
„Jsem šťasten, že po tak dlouhém odpočinku opět mohu pracovati na tom,
co já chci a ne, co chtějí jiní.“ Ke genezi Dvořákovy Armidy • Veronika Vejvodová (str. 36)
Dotknout se zvuku • Michal Rataj ad. (str. 58)
Události
Olomoucký festival Baroko ve znamení novodobých premiér • Gabriela Coufalová (str. 81)
Medzinárodný hudobný festival − XXVI. FORFEST CZECH REPUBLIC 2015 • Elena Letňanová (str. 86)
Duchovní proudy v současném umění.
Bienále uměnovědného kolokvia při festivalu FORFEST 2015 • Zdenka Vaculovičová (str. 93)
Nová hvězda vychází… • Andrea Husseiniová (str. 98)
Rozhovor
„Zvukový ideál hudebního nástroje neexistuje.“
Rozhovor se Zdeňkem Otčenáškem • Tereza Žůrková (str. 100)
Recenze
Věra Šustíková: Zdeněk Fibich a český koncertní melodram • Kateřina Hnátová (str. 109)
Josef Kovalčuk (ed.): Hudební život v meziválečném Brně ve vzpomínkách
Roberta Smetany • Miloš Zapletal (str. 112)
Martin Bendik: Operné sondy • Patricie Částková (str- 115)
Nicolas Derny: Vítězslava Kaprálová.
Portrait musical et amoreux • Jolana Flašarová – Martin Flašar (str. 117)
Infoservis (str. 119)