Opus musicum 4/2021
V současné době lze najít jen málo témat, která by byla tak třaskavá a zároveň únavná, jako je pandemie koronaviru. Hudba a divadlo patří v tomto ohledu k nejpostiženějším oblastem, mnohá omezení přinutila umělce hledat nové cesty nejen k publiku, ale také k samotné tvorbě. Nouze naučila Dalibory housti ve studiích se zástěnami, nepoužívat sbory, vyhýbat se obsazením větším než malým a v extrémních případech i jakémukoliv osobnímu kontaktu. I proto se Opus musicum v rubrice věnované kompozici vrací k minulému roku. Lucie Páchová a Radim Hanousek se každý po svém vypořádali s omezenými podmínkami pro nahrávání i pro živé hudební produkce, přičemž u obou hrála významnou roli příroda. V prvním případě jako útočiště pro malé skupiny lidí, kteří se na chatě u Pikovic pokoušeli najít cestu ke společné improvizaci bez hierarchických modelů. Ve druhém případě stál na začátku zvuk i pohyb vln na portugalském pobřeží, který se stal východiskem pro kompozici nahrávanou na dálku. Jednoduchá grafická partitura natočená mnoha hudebníky nezávisle na sobě poskytla materiál pro výsledný mix pořízený v prázdném studiu. První dvě studie nového čísla Opus musicum se zaměřují na brněnská témata. Ondřej Pivoda ve své práci reflektuje orchestr Brünner Philharmoniker. Jedná se o první stálý symfonický orchestr na Moravě, jehož činnosti dosud nikdo nevěnoval větší pozornost. Miloš Zapletal zaměřil svou studii na Vladimíra Helferta a důkladnou analýzu jeho teorií o činnosti hudebně-muzejních institucí. Představuje tak nepříliš doceňovanou kapitolu z Helfertova vědeckého života. Jana Vojtěšková představuje edici dopisů Vojtěcha Matyáše Jírovce ze sbírky Rudolfa Morawetze. Ostrava se k Leoši Janáčkovi hlásí stejně intenzivně jako Brno. Propojení obou měst skrze osobu Miloše Štědroně a jeho účasti na konferencích Janáčkiana připomíná Karel Steinmetz. Ředitel Institutu terezínských skladatelů Lubomír Spurný se v rozhovoru věnuje nejen hudebnímu životu v terezínském ghettu, ale také jeho vlivu na rozvoj současného dění v Terezíně. Galerie – Knihovna představuje paměti vynikajícího českého kontrabasisty Miroslava Vitouše, které pod názvem Klíč k životu před nedávnem vydalo nakladatelství Galén. Kritická rubrika se věnuje čtyřem albům, která vydal v uplynulých třech letech slovenský EnsembleSpectrum. Pokrývá na nich nejen činnost generačně spřízněných mladých skladatelů, ale také slovenskou avantgardu 60. let. Další text je věnován opeře Pasažérka od Mieczysława Weinberga, která se po jedenácti letech od světové premiéry letos dočkala již třetího kompletního záznamu. Přeji pěkné chvíle všem, kdo se začtou do Opus musicum. Boris Klepal, šéfredaktor
OBSAH
STUDIE
Orchestr Brünner Philharmoniker v letech 1918–1939. Příspěvek k historii hudebního života brněnských Němců mezi dvěma světovými válkami • ONDŘEJ PIVODA • Studie věnovaná podílu německé hudební komunity na kulturním životě meziválečného Brna
Hudebně-muzejní prezentace z pohledu Vladimíra Helferta • MILOŠ ZAPLETAL • Hudební muzeum jako základní instituce umožňující hudebně-historiografickou práci
Dopisy Vojtěcha Matyáše Jírovce z Morawetzovy sbírky • JANA VOJTĚŠKOVÁ • Jírovcova korespondence z posledních dvou desetiletí jeho života.
KOMPOZICE
Naslouchat, slyšet, improvizovat. Poznámky ke kolektivnímu výzkumu hudební improvizace a poslouchání • LUCIE PÁCHOVÁ • Volná improvizace v dočasně uzavřené komunitě uprostřed přírody
Escape. Mix sound designu reálných zvuků a studiově vytvořeného ansámblu • RADIM HANOUSEK • Kompozice vytvořená z nezávisle natočených partů a terénních nahrávek
ZPRÁVY – UDÁLOSTI
Miloš Štědroň a Ostrava. K životnímu jubileu českého muzikologa a skladatele • KAREL STEINMETZ • Brněnský muzikolog na janáčkovských konferencích v Ostravě
ROZHOVOR
Kultura terezínského ghetta kdysi a dnes • BORIS KLEPAL • Rozhovor s ředitelem Institutu terezínských skladatelů Lubomírem Spurným
GALERIE – KNIHOVNA
Miroslav Vitouš a jeho Klíč k životu • ROBERT ŠKORPIL • Paměti českého kontrabasisty, který pohnul americkým jazz rockem
KRITIKA
EnsembleSpectrum: hrajeme, nahráváme, zvyšujeme tempo • BORIS KLEPAL • Čtyři alba slovenského ansámblu pro hudbu současnosti vydaná za poslední tři roky
Mieczysław Weinberg: Pasažérka. Jedenáct let života na scéně • ISABELLA PARK • Tři nahrávky první opery