Opus musicum 5/2014
Vážení a milí čtenáři,
Rok české hudby 2014 je stále ještě v plném proudu a nám se do pátého
letošního čísla Opus musicum podařilo nashromáždit několik příspěvků,
které se české hudby týkají. První dvě studie jsou dvořákovské ‒ Kateřina
Nová zpracovala neznámé osudy Dvořákova amerického sekretáře Josefa
Jana Kovaříka, který byl sám výborným hudebníkem. Kovařík strávil
s rodinou Antonína Dvořáka delší čas a oba umělce pojilo i upřímné přá-
telství. Mnoho zajímavých svědectví obsahuje i druhá studie Veroniky
Vejvodové věnovaná premiéře Dvořákovy opery Armida. Vedle peripetií
prvního nastudování a dokladů o těžkostech kolem premiéry poslední
Dvořákovy opery přináší studie i cenné zprávy o přátelském a kolegiálním
vztahu Antonína Dvořáka a Leoše Janáčka. I Janáček velmi intenzívně
prožíval premiérové nastudování své opery Příhody lišky Bystroušky,
od něhož letos uplynulo právě devadesát let. Při této příležitosti vznikla
studie Jiřího Zahrádky, která dokumentuje přípravy na premiéru v brněnském
Národním divadle a přináší spoustu obrazového materiálu.
Aby byl český hudební Parnas úplný, zbývá zařadit Bedřicha Smetanu
‒ recenzi jeho opery Čertova stěna, kterou má na repertoáru Národní
divadlo moravskoslezské v Ostravě, připravila Karla Hofmannová. Vedle
hudebních skladatelů bychom v Roce české hudby neměli zapomínat ani
na hudební interprety. Klavírista Josef Faměra patřil do malé skupiny
českých předválečných virtuózů, kteří se proslavili možná více v Evropě
než doma. Tohoto pozoruhodného interpreta, který byl po dvanáct let
dvorním doprovazečem houslisty Františka Ondříčka, přibližuje studie
Kateřiny Hnátové. Jsme rádi, že po delší době můžeme našim čtenářům
nabídnout texty slovenských kolegů, a to hned dva. Elena Letňanová
shrnula dění na festivalu Forfest a Daniel Matej sumarizoval čtvrtstoletí
fenoménu Ars Electronica v rakouském Linci. I rozhovor s portugalským
klavíristou a pedagogem Miguelem G. Henriquesem je spojen tenkými
nitkami s českým prostředím. Rozhovor i následnou recenzi Henriquesovy
knihy připravila česká klavíristka a pedagožka Ingrid Sotolářová,
která žije na Pyrenejském poloostrově a propaguje tam českou hudbu již
od roku 1992. Přejeme příjemné chvíle s naší hudební revuí a poklidný
konec roku 2014.
Kateřina Hnátová
OBSAH
Studie
Josef Jan Kovařík – neznámé osudy Dvořákova amerického sekretáře • Kateřina Nová (str. 6)
„Pro dílo jest jen přáti rostoucího pochopení“
K premiéře poslední Dvořákovy opery Armida • Veronika Vejvodová (str. 21)
Klavírista Josef Faměra zemřel před sto lety • Kateřina Hnátová (str. 37)
„Ja, ja, tak to ma byt!“ Několik poznámek k prvnímu nastudování Janáčkových
Příběhů lišky Bystroušky v brněnském Národním divadle • Jiří Zahrádka (str. 51)
Rukopisná sbírka árií z konce 17. století z fondu Moravské zemské
knihovny v Brně • Michaela Macháčková (str. 66)
Události
Štvrťstoročie medzinárodného festivalu FORFEST 2014 • Elena Letňanová (str. 78)
Spomienky na budúcnosť. Ars Electronica 1979–2014 • Daniel Matej (str. 85)
Čertova stěna v Ostravě hledá paralely k autorově osudu • Karla Hofmannová (str. 90)
Znojmo perlilo českou hudbou, Rameauem i vínem • Vladimír Čech (str. 94)
Zpívající Orfeus • Andrea Husseiniová (str. 100)
Rozhovor
Rozhovor s portugalským klavíristou a pedagogem
Miguelem G. Henriquesem • Ingrid Sotolářová (str. 102)
Recenze
Miguel G. Henriques: Th e (Well) Informed Piano: Artistry and Knowledge • Ingrid Sotolářová (str. 106)
Infoservis (str. 110)