Opus musicum 6/2013
Vážení a milí čtenáři,
dostává se Vám do rukou šesté číslo hudební revue Opus musicum, které
uzavírá letošní pětačtyřicátý ročník časopisu. Je zřejmé, že za tuto dobu
prošel časopis různými obdobími vývoje, s výraznými změnami obsahu
a grafi ky se v průběhu let proměňovalo i jeho postavení mezi českými
hudebními časopisy. Přestože zde není možné zabývat se tímto vývojem
podrobněji, přece jen je dobré si uvědomit, že postavení hudební revue
Opus musicum v prvních dekádách její existence (kdy tvořila jakýsi protipól
ofi ciálního periodika Svazu československých skladatelů Hudební
rozhledy) se s tím dnešním dá srovnávat jen stěží. Ostatně i redaktoři
jiných hudebních, výtvarných a literárních časopisů se shodují v tom, že
se od dob minulých změnilo mnohé. Na jedné straně mají dnes redaktoři
volnou ruku k realizování vlastních představ, nejsou nikým a ničím svazováni,
sami vytváří obsah a jsou za něj plně odpovědní, avšak na straně
druhé musí i kvalitní a zavedené časopisy neustále bojovat o své místo
mezi kulturními periodiky, přičemž není jasné, zdali budou vycházet
ve své tradiční papírové podobě za rok, za dva, nebo dokonce za deset
let… V každém případě však platí, že dobrý hudební časopis musí i dnes
skvěle fungovat jak ve vztahu ke svým čtenářům, tak i ve vztahu ke svým
přispěvatelům, s jejichž aktivitou souvisí i samotný obsah časopisu. To
se v redakci snažíme mít na paměti při koncipování jednotlivých čísel
a doufáme, že o tom svědčí i šesté číslo našeho časopisu. Tentokrát Vám
přinášíme čtyři studie – tematicky zasahující oratorium první poloviny
18. století v Brně (Jana Spáčilová), Štafetu Viléma Petrželky (Miloš
Zapletal), Janáčkovy nápěvky mluvy (Monika Holá) a Klavírní koncert
g moll Antonína Dvořáka (Veronika Vejvodová) – dále pak recenze ně-
kolika hudebních festivalů, jedné operní inscenace, knihy a CD, jakož
i rozhovor s kanadskou režisérkou, producentkou a scénáristkou Barbarou
Willis Sweete, který pro Vás připravila Patricie Částková. Za redakci
Opus musicum přeji všem našim čtenářům i přispěvatelům pěkné vánoč-
ní svátky a úspěšný kalendářní rok 2014.
Jan Karafiát
OBSAH
Studie
K provozování oratorií v Brně v 1. polovině 18. století • Jana Spáčilová (str. 6)
Petrželkova „Štafeta“: Madrigali sportivi ed amorosi • Miloš Zapletal (str. 17)
Fenomén nápěvků mluvy Leoše Janáčka.
Historický i současný pohled na problematiku • Monika Holá (str. 39)
Kurzova verze Klavírního koncertu g moll, op. 33 Antonína Dvořáka • Veronika Vejvodová (str. 45)
Události
Ostravské dny 2013 • Jaroslav Šťastný (str. 65)
Malé ohlédnutí za velkými výkony duchovního festivalu v Olomouci • Jitka Kocůrková (str. 76)
Moravský podzim 2013 • Aneta Bendová, Jonáš Kucharský (str. 81)
Vídeňská státní opera sáhla po Pucciniho zlatokopeckém dramatu • Vladimír Čech (str. 88)
Vzpomínání na dirigenta Františka Jílka • Monika Holá (str. 93)
V rytmu přírodních struktur • Květoslava Horáčková (str. 97)
Kouzelný plamen svíce – Petrus van Schendel (1806–1870) • Kateřina Svobodová (str. 100)
Rozhovor
Mým hudebním nástrojem je film. Rozhovor s Barbarou Willis Sweete • Patricie Částková (str. 102)
Recenze
Gabriela Coufalová: Ať život náš je harmonií • Lenka Přibylová (str. 109)
CD: Agostino Steff ani: Stabat Mater • Petr Slouka (str. 111)
Infoservis (str. 114)