Opus musicum 6/2014
Vážení a milí čtenáři,
držíte v rukou poslední letošní číslo časopisu Opus musicum. Uplynulý
Rok české hudby nepřinesl jen množství hudebněkulturních událostí,
ale vznesl také otázku pozice české hudební vědy jako vědecké disciplíny
v současné odborné i laické společnosti. Nedávné 49. mezinárodní hudebněvědné
kolokvium (Mýtus a skutečnost české hudební vědy, Brno,
24.−26. listopadu) i konference České společnosti pro hudební vědu (Stá-
vající hudební instituce – jejich stav a perspektivy, Praha, 7.−8. listopadu)
se pokusily o zhodnocení oboru institucionálně u nás ustanoveného
před více než sto lety. Již klíčová slova programů těchto konferencí − perspektiva,
tradice, budoucnost, mýtus − předestřela mnohé otazníky v nynějším
postavení hudební vědy. V souvislosti se zhodnocením odkazu
výrazných osobností, které bylo převažujícím námětem obou konferencí,
a také vzhledem k výjimečné osobnosti letos zesnulé Svatavy Přibáňové,
jsme se rozhodli rozšířit rubriky aktuálního čísla časopisu o vzpomínku
na tuto významnou janáčkovskou badatelku, která byla po desetiletí
spjata s Oddělením dějin hudby Moravského zemského muzea v Brně.
Ostatně tématu hudebních (a kulturních) institucí jako zřízení materiální
i duchovní povahy se týká většina příspěvků tohoto čísla, včetně rozhovoru.
Hudební institucí je i tento časopis. Doufáme, že se nám podařilo
zprostředkovat Vám, čtenářům, za uplynulý rok poučné a kontemplativní
čtení a že si Vaši přízeň udržíme i nadále.
S přáním mnoha dobrého do nového roku
Tereza Berdychová
OBSAH
Studie
Prostějovský inventář hudebnin z roku 1608 • Vladimír Maňas (str. 6)
Serenata La Nascita del diamante Johanna Huga von Wilderera a její vztah
k opernímu provozu na düsseldorfském dvoře přelomu 17. a 18. století • Petr Slouka (str. 29)
Prameny k Fibichově melodramatickému cyklu Hippodamie.
Výpověď o tvůrčím procesu a novátorském přínosu autora • Věra Šustíková (str. 47)
Klavírní dílo Vítězslavy Kaprálové • Alice Rajnohová (str. 61)
Události
Nový vídeňský Idomeneo nezapře punc impozantnosti • Vladimír Čech (str. 75)
Olomouc rozeznívají skvělé umělecké výkony duchovního festivalu již 21 let • Pavlína Kráčmarová (str. 80)
11. ročník Pěvecké soutěže Olomouc 2014 na ZUŠ „Žerotín“ • Martina Pudelová (str. 85)
JAMU připomněla skladatele Jana Kapra • Monika Holá (str. 90)
Vzpomínka na Svatavu Přibáňovou (1934–2014) • John Tyrrell (str. 94)
The Plastic People of the Universe – Psychedelic Band of Prague 1970 • Marta Sylvestrová (str. 98)
Rozhovor
„Nenaříkat nad tím, co není, jako gramofon zaseknutý na jednom místě.“
Rozhovor s Emanuelem Gadaletou • Tereza Berdychová (str. 100)
Recenze
Tvorba bardejovského rodáka Bélu Kélera z pohľadu muzikológov
a interpretov 21. storočia • Zuzana Berešová (str. 107)
Karel Steinmetz – Jan Mazurek – Hana Kubešová: Kapitoly z historie německé
hudební kultury v Ostravě 1860–1945. Osobnosti, instituce, reflexe • Vladimír Maňas (str. 110)
Přemysl Houda: Intelektuální protest, nebo masová zábava?
Folk jako společenský fenomén v době tzv. normalizace • Jan Blüml (str. 112)
2 CD Jan Klusák: Inventions Nos. 1–10 • Martin Flašar (str. 116)
Infoservis (str. 119)