Opus musicum 6/2012
Vážení a milí čtenáři,
kalendářní rok se chýlí ke svému konci a vám se dostává do rukou šesté
číslo hudební revue Opus musicum, které uzavírá letošní čtyřiačtyřicátý
ročník. Tentokrát jsme pro vás připravili hned šest studií, zabývajících se
fenomény spojenými s hudbou od středověku až po 20. století, přičemž
jejich tematické propojení je v zásadě dvojí. Prvním styčným bodem
je oblast hudební teorie, jíž se z různých úhlů pohledu věnují ve svých
příspěvcích Martin Celhoff er, Romana Klementová a částečně i Silvana
Karafi átová. Druhý tematický okruh pak představují stati Jany Spáčilové,
Jiřího Kopeckého a Heleny Spurné, které se zabývají problematikou
hudebního divadla. Pokud sledujete a navštěvujete české hudební festivaly,
jistě jste již zaznamenali jak pražské festivaly Archaion kallos a Contempuls,
tak i brněnský festival Janáček Brno, jejichž letošní ročníky pro
vás v rubrice událostí zhodnotili Evžen Kindler, Matěj Kratochvíl a Karla
Hofmannová. Patrně se však shodneme na tom, že jen málokdo se může
v současné době vypravit za hudebními zážitky až do New Yorku, jako
náš stálý recenzent Boris Klepal. Proto vás jistě zaujme jeho skvěle napsaný
text, ve kterém se dočtete například o festivalu Beyond Cage, opeře
Th e Tempest Th omase Adèse nebo o jednom z koncertů Newyorské fi lharmonie.
Kateřina Hnátová pro vás připravila rozhovor s novým ředitelem
Janáčkovy Filharmonie Ostrava Janem Žemlou a nechybí ani recenze tří
pozoruhodných knih a jednoho CD. Doufáme tedy, že v obsahu posledního
letošního čísla Opus musicum naleznete čtivé a přínosné texty, na
jejichž četbu si uděláte čas i mezi jinými radostmi vánočního období.
Jan Karafiát
OBSAH
Studie
Epistemologická východiska fenoménu musica ficta • Martin Celhoffer (str. 6)
Reflexe sonátové formy v anglo-americkém prostředí 20. století • Romana Klementová (str. 16)
K repertoáru italské opery v Holešově ve 30. letech 18. století • Jana Spáčilová (str. 27)
Moniuszkova opera Halka na pražské scéně (1868–1898) • Jiří Kopecký (str. 36)
Vítězslav Nezval a hudba • Silvana Karafiátová (str. 47)
Operní inscenace Oldřicha Stibora • Helena Spurná (str. 58)
Události
Festival Janáček Brno 2012 - jaký byl? • Karla Hofmannová (str. 71)
Festival Contempuls 2012 • Matěj Kratochvíl (str. 81)
New York City – hudba všeho druhu • Boris Klepal (str. 85)
Třetí ročník festivalu Archaion kallos • Evžen Kindler (str. 92)
Josef Šíma: Krajina • Yvona Ferencová (str. 96)
Rozhovor
"Ostrava mě svou atmosférou ihned pohltila,"
říká nový ředitel JFO Jan Žemla • Kateřina Hnátová (str. 98)
Recenze
Vít Aschenbrenner: Hudebně-liturgický provoz jezuitské koleje
v Klatovech v 18. století • Vladimír Maňas (str. 103)
Václav Věžník: Zpívali v Brně • Miloš Schnierer (str. 106)
Peter Wicke: Rock und Pop. Von Elvis Presley bis Lady Gaga • Jiří Bernkopf (str. 109)
CD: NajPonk: Th e Real Deal • Jan Karafiát (str. 112)
Infoservis (str. 114)