Opus musicum 2/2012
Vážení a milí čtenáři,
když se před několika lety objevily elektronické čtečky knih, mnozí tvrdili,
že knihy a časopisy ve své tradiční tištěné podobě se stanou minulostí.
Přestože toto tvrzení bude možné s jistotou potvrdit nebo vyvrátit až
v budoucnosti, již dnes je zřejmé, že veřejnost elektronické čtečky nepřijímá
v žádném případě tak rychle jako jiné současné technologie, především
mobilní telefony a počítače. Vysvětlení tohoto jevu je nasnadě. Kromě
samotného obsahu knihy nebo časopisu jsou pro čtenáře patrně důležité
také další faktory, které jeho vztah k obsahu určitým způsobem ovlivňují.
O tom jsme ostatně přesvědčeni i v redakci hudební revue Opus musicum.
Věříme, že tištěná podoba našeho časopisu není přežitek ani v současné
době nových informačních technologií a svůj význam má stále i pro vás,
naše čtenáře. Ve druhém letošním čísle Opus musicum jsme se zaměřili
na brněnskou hudební kulturu. Vladimír Maňas ve své studii představuje
brněnský minoritský konvent v 1. polovině 18. století, Kateřina Hnátová se
soustředí na klavíristky, které v Brně koncertovaly v 19. století, další dva
texty pojednávají o brněnské odbočce Svazu československých skladatelů.
Kromě těchto čtyř tematických studií rubriku doplňuje hudebně-teoretická
stať Martina Celhoff era. V sekci událostí se dočtete např. o nové inscenaci
Dvořákovy Rusalky v Národním divadle Brno, o letošním ročníku Expozice
nové hudby nebo o koncertu k 70. narozeninám Miloše Štědroně. Nechybí
ani rozhovor, který tentokrát připravila Květoslava Horáčková, ani stálá
rubrika recenzí hodnotící edici posledních dvou koncertních melodramů
Zdeňka Fibicha, knihy o Jiřím Kyliánovi a Janu Rackovi, nové číslo časopisu
Musicalia, jakož i dvě CD. Nezbývá tedy, než vám popřát klidnou
a ničím nerušenou četbu naší hudební revue. Pevně doufáme, že splní vaše
očekávání a že zde naleznete zajímavé a podnětné příspěvky.
Jan Karafiát
OBSAH
Studie
Přitahovat hudbou. Minoritský konvent v Brně a jeho rozkvět
v první polovině 18. století • Vladimír Maňas (str. 6)
Klavíristky, které poznalo brněnské publikum v 19. století • Kateřina Hnátová (str. 20)
„Když není pro, bude tedy, třeba i nevědomě, proti.“
Vznik brněnské odbočky Svazu československých skladatelů 1949–1951 • Viktor Pantůček (str. 37)
Brněnská odbočka Svazu československých skladatelů
v období pražského jara 1968 • Jan Karafiát (str. 48)
Sectio canonis – geometrická konstrukce hudebních intervalů
řeckého systema teleion • Martin Celhoffer (str. 59)
Události
Rusalka – poezie hudby a jeviště • Boris Klepal (str. 68)
Mahagonny lyrická, jemná a ironická • Boris Klepal (str. 72)
Orfeus ztratil gloriolu bájného pěvce • Vladimír Čech – Karla Hofmannová (str. 76)
Cesta za Rudolfem Firkušným do New Yorku • Richard Pohl (str. 81)
Jak říci: "Vše nejlepší"? Koncertem! • Kateřina Smékalová (str. 88)
Koncertní aktivity studentů zpěvu na pedagogické fakultě v Plzni • Monika Vašíčková (str. 91)
Netradičně tradičnější pojetí Expozice nové hudby • Michal Slováček (str. 94)
Obraz "Fin de siècle" • Kateřina Svobodová (str. 98)
Rozhovor
Mozart v Brně. Rozhovor s Kurtem Gebauerem • Květoslava Horáčková (str. 100)
Recenze
Musicalia 1-2/2011 • Jan Karafiát (str. 106)
Jiří Kopecký: Zdeněk Fibich: Královna Ema, Hakon. Stopy života a díla • Vít Zouhar (str. 108)
Rudolf Pečman: Jan Racek. Vědec a člověk • Martin Mazánek (str. 111)
Různé břehy. Choreograf Jiří Kylián mezi Haagem a Prahou • Kateřina Hnátová (str. 113)
2 CD Jan Novák, Leoš Janáček, Josef Suk, Bedřich Smetana, Jaroslav Kocian,
Otakar Ševčík (František Novotný - housle, Vladimír Hollý - klavír).
Vítězslava Kaprálová (Alice Rajnohová - klavír) • Jindřiška Bártová (str. 116)
Infoservis (str. 118)