Opus musicum 1/2013
Vážení a milí čtenáři,
přestože leden 2013 byl především ve znamení euforie kolem první přímé
volby prezidenta České republiky, nezapomněli jsme v této emocionálně
rozjitřené době ani na přípravu prvního čísla hudební revue Opus musicum.
S novým rokem 2013 začíná vycházet již 45. ročník, který budeme
s radostí připravovat pro vás – naše věrné čtenáře. Texty prvního letoš-
ního čísla jsou zaměřeny převážně na oblast staré hudby: Lumír Škvařil
představí renesanční trubku a její repertoár, Petr Koukal vás seznámí
s hudebně-teologickými výklady paradoxů hudebního ladění v období
baroka, Jitka Bastlová vám přiblíží osobnost Antonína Ignáce Stamice,
Štěpánka Studeníková zmapovala staré hudební tisky a rukopisy uložené
v Moravské zemské knihovně v Brně. V rámci událostí jsme věnovali
pozornost několika hudebním festivalům a prostor jsme dali refl exím tří
zajímavých hudebních zážitků z nedaleké Vídně. Lenka Kučerová připravila
rozhovor s klavíristou Janem Šimandlem, studentem JAMU v Brně
a nedávným vítězem mezinárodní klavírní soutěže Leoše Janáčka.
Hvězda tohoto mladého umělce strmě stoupá a jistě o něm v souvislosti
s klavírní interpretací ještě mnohokrát uslyšíme. Nabízíme rovněž recenze
tří knižních publikací (hudba na německých dvorech v 18. století, dějiny
kytary a historické klavíry) a jedné CD nahrávky (smyčcové kvartety
Václava Kaprála, Vítězslavy Kaprálové a Bohuslava Martinů). Jistě jste
si všimli nových obálek naší hudební revue. Po expresivních barevných
malbách Jana Merty v roce 2012 se vám nyní představí renomovaný
pražský výtvarník Petr Nikl, jehož jemné černobílé kresby budou zdobit
Opus musicum po celý rok 2013. Přejeme našim čtenářům úspěšný nový
rok 2013 plný hudby bez falešných tónů. A pokud už se nějaké objeví,
nechť jsou disonance rozvedeny tím nejvíce uspokojivým způsobem.
Kateřina Hnátová
OBSAH
Studie
Renesanční trubka a její repertoár z nejstarších dochovaných
notových záznamů skladeb pro trubky • Lumír Škvařil (str. 6)
Boží nesoulad v přirozenosti hudby. Barokní hudebně-teologické výklady
paradoxů hudebního ladění • Petr Koukal (str. 19)
Antonín Ignác Stamic (1686–1765) • Jitka Bastlová (str. 30)
Staré hudební tisky a rukopisy ve fondu Moravské zemské
knihovny v Brně • Štěpánka Studeníková (str. 39)
Leoš Janáček jako kritik a analytik Smetanovy, Dvořákovy a Fibichovy hudby • Miloš Hons (str. 48)
Události
Ohlédnutí za 19. ročníkem Podzimního festivalu duchovní hudby Olomouc • Jitka Kocůrková (str. 59)
Vídeňský svátek filmové hudby • Romana Klementová (str. 64)
Bacha na Mozarta! Hudba. Víno. Styl. • Eva Mikulášková (str. 67)
Ariadna na Naxu – divadlo o divadle, a také o celém světě • Boris Klepal (str. 71)
Velikonoční festival duchovní hudby a jeho dramaturgická východiska • Vladimír Maňas (str. 74)
Händelův Radamisto ve vídeňském akváriu • Karla Hofmannová (str. 78)
Na vlnách nebeské hudby – Svatá Cecílie Bernarda Strozziho • Petr Tomášek (str. 82)
Rozhovor
Největší inspirací k hudbě je zase jen hudba. Rozhovor s Janem Šimandlem • Lenka Kučerová (str. 84)
Recenze
Vladislav Bláha: Dějiny kytary s přihlédnutím k literatuře nástroje • Miloš Schnierer (str. 88)
Music at German Courts 1715–1760 • Michaela Freemanová (str. 91)
Bohuslav Čížek: Historické klavíry v Čechách a na Moravě • Kamil Bartoň (str. 97)
CD: Smyčcové kvartety – Kaprál, Kaprálová, Martinů • Alice Rajnohová (str. 99)
Infoservis (str. 101)