Opus musicum 2/2010
Vážení a milí čtenáři,
přichází k Vám druhé letošní číslo Opus musicum. Rozhodli jsme se ho
věnovat neprávem opomíjenému českému skladateli, který by letos v prosinci
oslavil sto čtyřicet let od narození. Ano, řeč je o Vítězslavu Nová-
kovi, který svým životem propojil vrchol hudební moderny s pochybnou
inspirací socialistickým realismem a zanechal za sebou celou kompozič-
ní školu. O zhodnocení jeho odkazu v současnosti pečuje Mezinárodní
společnost Vítězslava Nováka, jejíž členové významnou měrou podpořili
svými studiemi toto číslo hudební revue. Výjimku z jejího monotematického
zaměření tvoří rozsáhlá přehledová studie našeho slovenského kolegy
Jozefa Vereše, která se retrospektivně zaobírá fenoménem hudebního
myšlení. Miloslav Študent dokončuje svůj dvoudílný seriál o Lamentu
Ariadny Claudia Monteverdiho se zaměřením na možnosti interpretační
praxe. Vyjmenovávat pozoruhodné příspěvky tohoto čísla by znamenalo
komentovat celý obsah. Přesto nelze neupozornit na rozhovor Wandy
Dobrovské s Krzysztofem Pendereckým, který vychází v kompletní podobě
výhradně v Opus musicum nebo hodnocení dvousvazkového Janáč-
kova Teoretického díla z pera hudebního teoretika Lubomíra Spurného.
Doufám, že se nám tímto číslem podaří potěšit i ty čtenáře, kteří nejsou
vyhraněnými příznivci tvorby Vítězslava Nováka.
Martin Flašar
OBSAH
Studie
„Bouřlivé“ století Vítězslava Nováka • Miloš Schnierer (str. 6)
Vítězslav Novák, rodná Kamenice nad Lipou a „básnířka Vysočiny“
ve světle dobových písemných pramenů • Ludmila Peřinová (str. 17)
Féerické a realistní oscilace v sujetu Novákovy operní Lucerny • Karel Dichtl (str. 31)
Skladby Vítězslava Nováka v „Janáčkově“ Klubu přátel umění • Kristýna Grycová (str. 36)
Janáček – čtenář knih i periodického tisku • Libuše Janáčková (str. 44)
Premeny hudobného myslenia • Jozef Vereš (str. 52)
Lamento Ariadny – II. díl • Miloslav Študent (str. 67)
Události
Časopis Varhaník završil první dekádu existence • Karol Frydrych (str. 80)
Amadeus roku 2010 • Jan Žemla (str. 84)
Expozice nové hudby: jednota v rozmanitosti? • Martin Flašar, Filip Johánek (str. 88)
Vzduch, smích a holocaust v Deníku Anny Frankové • Boris Klepal (str. 96)
Stabar Mater pro 21. století • Martin Flašar (str. 99)
Violoncellista Jan Škrdlík na cestě • Jan Trojan ml. (str. 101)
BAS šedesátiletý • Ludmila Němcová (str. 108)
Sladká nevědomost – polemika nad Netopýrem • Vojen Drlík (str. 112)
Rozhovor
Důležité pro mne už nejsou odjezdy, nýbrž návraty • Wanda Dobrovská (str. 116)
Recenze
Leoš Janáček. Teoretické dílo, Články, studie, přednášky,
koncepty, zlomky, skici, svědectví (1877–1927) • Lubomír Spurný (str. 121)
Mills-Paynter: Th inking and Making • Gabriela Všetičková (str. 124)
Organ Romantic in Opava, Mário Sedlár – varhany • Markéta Wiesnerová (str. 128)
Vladimír Spousta: Hudebně-literární slovník světových skladatelů • Martin Flašar (str. 130)
Infoservis (str. 133)