Opus musicum 6/2011
Vážení a milí čtenáři,
pro každý obor lidského poznání je přirozené, že se v průběhu času vyvíjí
a můžeme to pozorovat i na příkladu hudební vědy. Je zřejmé, že v době,
kdy se muzikologie etablovala jako univerzitní disciplína, měla jinou
podobu (tzn. předmět, metody a cíle) než dnes. Přesto však existují oblasti
výzkumu, které obor provází již od jeho počátků a aktuální budou nepochybně
i v budoucnu. Právě do této sféry patří heuristika a s ní spojená
ediční problematika, jež tematicky spojuje tři studie posledního letošního
čísla hudební revue Opus musicum. Pražská muzikoložka Jana Vojtěšková
přináší vhled do korespondence Franze Liszta k pražskému provedení
oratoria Legenda o sv. Alžbětě, Jiří Zahrádka seznamuje s monumentálním
projektem kompletní kritické edice korespondence Leoše Janáčka a badatelská
dvojice Lubomír Spurný a Vlasta Reittererová referuje o zpracová-
ní pozůstalosti Aloise Háby. Přestože studie Jany Spáčilové není primárně
heuristická, vychází z důkladného studia pramenů a literatury – na tomto
základě autorka shrnuje poznatky o operních divadlech na Moravě
v 1. polovině 18. století. V rubrice událostí jsme se tentokrát zaměřili především
na hudební festivaly. Přinášíme reportáže z Prahy (Mezinárodní
festival koncertního melodramu a Contempuls), Brna (Moravský podzim),
Olomouce (Podzimní festival duchovní hudby), ale také z německého
Bayreuthu, kde byl v rámci Bayreuther Festspiele uveden Wagnerův Tannhäuser
v režii Sebastiana Baumgartena. Radek Tomášek pro vás připravil
rozhovor s americkým perkusionistou Glenem Velezem a vokalistkou Lori
Cotler. Čeká na vás i stálá rubrika recenzovaných knih a CD. Nezbývá tedy,
než vám popřát pěkné vánoční svátky a klidné zakončení kalendářního
roku. Pevně věříme, že vás zájem o hudbu neopustí ani v nadcházejícím
roce, a tak si čas od času pustíte svou oblíbenou desku, zajdete na koncert,
přečtete knihu nebo text v hudební revue Opus musicum. A vězte, že články
do prvních čísel roku 2012 pro vás chystáme už v tomto předvánočním
čase.
Jan Karafiát
OBSAH
Studie
Korespondence Franze Liszta k pražskému provedení
Legendy o sv. Alžbětě v roce 1866 • Jana Vojtěšková (str. 6)
Kompletní kritická edice korespondence Leoše Janáčka • Jiří Zahrádka (str, 20)
Řeč autografů: k problematice zpracování pozůstalosti Aloise Háby • Reittererová, Spurný (str. 31)
Operní divadla na Moravě v 1. polovině 18. století
– současný stav vědomostí a perspektivy dalšího výzkumu • Jana Spáčilová (str. 38)
Události
Další skandál v Bayreuthu: Tannhäuser mezi lidskými exkrementy
a bioplynem • Vladimír Čech, Karel Ludvík (str. 55)
Mezinárodní festival koncertního melodramu Praha
experimentoval s prostorem • Věra Šustíková (str. 62)
Moravský podzim 2011. Refl exe mezinárodního hudebního
festivalu • Miloš Zapletal, Jan Karafiát (str. 66)
Rok Richarda Nováka • Boris Klepal (str. 74)
Svátek duchovní hudby v Olomouci po osmnácté • Jitka Kocůrková (str. 78)
Návrh na změnu partitury • Helena Musilová (str. 83)
Festival Contempuls 2011 • Matěj Kratochvíl (str. 86)
Rozhovor
Ve zdánlivě jasně daných rolích se často prolínáme.
Glen Velez a Lori Cotler • Radek Tomášek (str. 89)
Recenze Lionel Pike: Tudor Anthems • Jana Slimáčková-Michálková (str. 94)
Jiří Kopecký: Opery Zdeňka Fibicha z devadesátých let 19. století • Veronika Vejvodová (str. 96)
CD Bedřich Smetana: Tajemství • Miloš Zapletal (str. 99)
Infoservis (str. 102)