Opus musicum 1/2019
Vážení a milí čtenáři,
s novým rokem se vám dostává do rukou první číslo dalšího (již jednapadesátého) ročníku hudební revue Opus musicum. V tomto čísle se nahromadilo více textů, které jsou provázány s městem Brnem a přímo s naším časopisem. Není v tom nic ideového, stalo se tak shodou okolností. Rubrika studií obsahuje dvě pojednání z oblasti staré hudby, třetí studie je potom věnována ze všech možných úhlů zkoumanému a obdivovanému fenoménu – nápěvkům mluvy Leoše Janáčka. Existuje rozsáhlá on-line databáze těchto nápěvků, na které po mnoho let pracovala i muzikoložka Eva Drlíková – ta nás na konci minulého roku navždy opustila. Byla členkou zakládající redaktorské trojice hudební revue Opus musicum, která vznikla v roce 1969 coby protihráč oficiálních Hudebních rozhledů. Jiří Fukač byl tehdy jmenován odpovědným redaktorem, Jiří Majer jeho zástupcem. Eva Drlíková pro českou muzikologii takříkajíc znovuobjevila hudebního skladatele a brněnského rodáka Ericha Wolfganga Korngolda (1897–1957) a připravila v průběhu let dvě velké výstavy. V roce dvojitého výročí E. W. Korngolda uspořádalo Opus musicum festival s názvem Korngold Anniversary 1997. V roce 2002 se uskutečnil opět pod názvem Hudební dny E. W. K. – v Janáčkově opeře bylo tehdy uvedeno Mrtvé město, konaly se koncerty, výstavy a matiné, velkolepé oslavy korngoldovského výročí trvaly celý týden. Záslužné bylo i otevření brněnského Studijního centra Ericha Wolfganga Korngolda v květnu 2005, které doprovázela výstava v Moravském zemském muzeu. O Korngoldovi píše shodou okolností ve druhé části své recenze i Anna Šerých (jako pracovnice Moravského muzea bývala kolegyní Evy Drlíkové, Aleny Němcové i Miloše Štědroně). Právě Alena Němcová a Miloš Štědroň zavzpomínali na Evu Drlíkovou v tomto čísle Opus musicum. Korngold vyrazil na cestu z Brna do světa stejně jako mladá talentovaná sopranistka Zdislava Bočková, s níž připravila rozhovor Monika Holá. Jména obou dam jsou spojena s brněnskou JAMU stejně jako autorka knihy o muzikologovi Jiřím Vysloužilovi Jindřiška Bártová. Přejeme vám příjemné počtení – snad se nám podařilo navodit atmosféru brněnského milieu a zprostředkovat vám informace, z nichž některé pro vás budou možná nové. Kateřina Hnátová
STUDIE
Německojazyčná sepolkra Johanna Heinricha Schmelzera • Petr Slouka
„Ordentliche Weise“ v cembalových traktátech druhé poloviny 18. století • Lucia Ročkaiová
Nápěvky mluvy v Janáčkových fejetonech z Lidových novin • Markéta Vlková
UDÁLOSTI
Jonny ne vždy vyhrává. K premiéře Krenkovy opery v ND Praha • Anna Šerých
„Navždy sa rozlúčit zbývá mi jedino.“ Vzpomínka na Evu Drlíkovou • Alena Němcová, Miloš Štědroň
MORAVSKÁ GALERIE
Přístroj versus umění. Stolní hodiny ve tvaru lyry • Alena Krkošková
ROZHOVOR
„Soutěžní vystoupení? Mých pět minut, které si užívám naplno.“ Rozhovor se sopranistkou Zdislavou Bočkovou • Monika Holá
RECENZE
Stockigt, Janice B.: Jan Dismas Zelenka (1679–1745). Český hudebník na drážďanském dvoře • Jiří Sehnal
Monika Holá: Kresby Bohuslava Martinů / Bohuslav Martinů’s Drawings • Jaroslav Mihule
Jindřiška Bártová: Muzikolog Jiří Vysloužil • Jan Vičar
INFOSERVIS