Opus musicum 2-2024
Letošní druhý Opus musicum se opět ve velkém obrací k českým skladatelům a místnímu hudebnímu provozu – číslo otevírá dosud nepublikovanými dopisy Leoše Janáčka, mezi jejichž adresáty patřili nejen Josef Suk či František Spilka, ale také kupříkladu Jan Herben a Antonín Srba, studie Jany Vojtěškové. K Leoši Janáčkovi se obrací také další díl cyklu Martina Paška přibližující poznámky Osvalda Chlubny s podtitulem Co mi Janáček dal – pojednávající tentokrát o melodických řadách u Janáčka i jiných skladatelů. Mírným odklonem od ryze českého hudebního prostředí je studie Ivany Lackové Hudobný portrét muzikálu West Side Story (Leonard Bernstein – Arthur Laurents) sledující historické okolnosti vzniku muzikálu včetně jeho premiéry. Autorka se zaobírá rovněž postavením díla v kontextu hudební tvorby 20. století a kompozičním využitím klasických, jazzových a tanečních hudebních prvků. Na pomyslném pomezí českého a zahraničního tematického vymezení pak stojí text Magdaleny Šmídové Turchichové shrnující Nové poznatky k hudebním pramenům prvních provedení Händelových oratorií v Praze. O 31. ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby a programu rezonujícím s Rokem české hudby jsme si popovídali s dramaturgem festivalu Vladimírem Maňasem. Celkový recenzní přehled festivalu včetně dramaturgického zhodnocení nabízí opět autorská dvojice Tereza Opálková a Petr Mečkovský. Jarní kulturní provoz však nabídl také další neméně pozoruhodné hudební události: Koncert k desátému výročí ženského pěveckého sdružení Gloria Brunensis v Konventu Milosrdných bratří představuje Judita Kučerová a o premiéře Dvořákovy Rusalky v režii Davida Radoka se rozepsal Ondřej Pivoda. Druhé číslo uzavírají recenze na knihu od Dagmar Štefancové (Rukopisy do roku 1700 v Národním muzeu – Českém muzeu hudby) z pera Vladimíra Maňase a ohlédnutí za publikací Pavla Sýkory (Teatro del mondo: instrumentální tvorba Ctirada Kohoutka) od Jindřišky Bártové. Přejeme vám hřejivé jaro a spoustu příjemného počtení na stránkách Opusu i mimo něj!
Lukáš Pavlica, redaktor
STUDIE
Několik dopisů Leoše Janáčka ze sbírek Českého muzea hudby • JANA VOJTĚŠKOVÁ • Další příspěvek
ke korespondenci Leoše Janáčka
Hudobný portrét muzikálu West Side Story (Leonard Bernstein – Arthur Laurents) • IVANA LACKOVÁ • Ke genezi slavného muzikálu a jeho hudebním motivům
KOMPOZICE
Nové poznatky k hudebním pramenům prvních provedení Händelových oratorií v Praze • MAGDALENA ŠMÍDOVÁ TURCHICHOVÁ • Händel v provádění Jednoty hudebních umělců pro podporu vdov a sirotků v 19. století
GALERIE – KNIHOVNA
Osvald Chlubna: Co mi Janáček dal II. • MARTIN PAŠEK • Dosud neznámé teoretické dílo významného brněnského skladatele
ROZHOVOR
„Dramaturgie jako kolektivní dílo“ aneb s Vladimírem Maňasem o Velikonočním festivalu duchovní hudby • LUKÁŠ PAVLICA • Pohled do zákulisí hudebního festivalu
ZPRÁVY – UDÁLOSTI
Ohlédnutí za 31. ročníkem Velikonočního festivalu duchovní hudby • TEREZA OPÁLKOVÁ, PETR MEČKOVSKÝ • Souhrnná recenze festivalu s několika světovými premiérami
Jubilující Gloria Brunensis • JUDITA KUČEROVÁ • K desetiletí brněnského ženského pěveckého sdružení
Radokova brněnská Rusalka v jungovských archetypálních hlubinách • ONDŘEJ PIVODA • K premiéře
Dvořákovy nejslavnější opery v Národním divadle Brno
KRITIKA
Dagmar Štefancová: Rukopisy do roku 1700 v Národním muzeu – Českém muzeu hudby • VLADIMÍR MAŇAS • Zpracování rukopisného fondu hudebních pramenů
Pavel Sýkora: Teatro del mondo: instrumentální tvorba Ctirada Kohoutka • JINDŘIŠKA BÁRTOVÁ • Ke skladatelskému profilu brněnského autora 20. století