Opus musicum 3/2022
Ačkoliv současná geopolitická situace, palčivá energetická otázka či stupňující se občanské napětí – vedoucí mj. k demonstracím a vzrůstajícím preferencím populistických stran – jen stěží poskytly dostatek klidu k vytoužené regeneraci sil a psychické přípravě na náročný podzim, kulturní život v čele s hudebními festivaly a oslavami nejrůznějších výročí dokázal alespoň na nějakou chvíli zahnat chmury z nadcházejících měsíců. Na rok 2022 připadlo totiž dvousté výročí narození Gregora Johanna Mendela – přírodovědce, zakladatele genetiky, objevitele základních principů dědičnosti a také řeholníka řádu Augustiniánů a pozdějšího opata v klášteře na Starém Brně. Ostatně právě osobnosti Gregora Mendela věnoval skladatel Miloš Štědroň svoji nejnovější minioperu Magnum mysterium jejíž recenzi z pera Miloše Zapletala naleznete v tomto čísle. S klášterem i Starým Brnem jsou spojeny i osudy Leoše Janáčka, jehož pravděpodobně nejznámější klavírní cyklus Po zarostlém chodníčku se stal předmětem studie Jiřího Zahrádky. Další, tentokrát sté, výročí založení Klubu moravských skladatelů je reflektováno v článku Věry Lejskové, který mj. přináší shrnutí vývoje i činnosti klubu i s ohledem na změny po roce 1948. O nelehkých osudech Bohuslava Martinů v temných 50. letech, které záhy přišly, vypovídá závěrečná část studie Gabriely Coufalové a Víta Zouhara. Atmosféra komunistických represí vůči československým umělcům je akcentována rovněž ve druhé části textu Evy Nachmilnerové o životě Jana Nováka v emigraci. Veselejším tématem je recenze pozoruhodného počinu, jímž se stalo obnovené provedení opery Bergmönch Josepha Matthiase Wolframa (1789–1839) nad kterým se zamyslela Lenka Přibylová. Do období 18. a 19. století spadá také studie Miroslava Lukeše, který se věnuje historii kantorů v Kvasicích od poloviny 17. do konce 19. století. Pokračuje také hudebně akustický seriál Ondřeje Jiráska kapitolou o rezonátoru a radiátoru a z knižních recenzí je třeba upozornit na další ze série článků věnujících se publikacím z edice Fontes musicae in Polonia. Neméně zajímavou knihu s lákavým tématem pro všechny milovníky hudebního divadla je Serenata and Festa teatrale in 18th Century Europe, tu pro Opus musicum zhodnotili Jana Perutková a Petr Slouka. O tom, jak metodologicky rozdílné jsou badatelské i pedagogické přístupy u nás a ve Spojených státech amerických, stejně jako o možných tendencích hudební vědy a především o národním ideálu u nás i USA jsme pohovořili s muzikologem a profesorem hudební vědy na Kansaské univerzitě Martinem Nedbalem. Milé čtenářky, milí čtenáři, doufám, že vám třetí číslo Opus musicum v současné nejisté době přinese radost i zajímavé podněty.
Přeji hezké chvíle s Opusem!
Lukáš Pavlica, redaktor
STUDIE
Ke genezi Janáčkova klavírního cyklu Po zarostlém chodníčku • JIŘÍ ZAHRÁDKA • Pramenný výzkum vrhající nové světlo na Janáčkův nejznámější klavírní cyklus
Bohuslav Martinů „ve spárech“ československé Státní bezpečnosti (2. část) • GABRIELA COUFALOVÁ; VÍT ZOUHAR • Bílá místa v životě skladatele ve světle dokumentů československé Státní bezpečnosti
Kvasičtí rektoři a ředitelé kůru. Příspěvek k hudební historii městečka Kvasice u Kroměříže • MIROSLAV LUKEŠ • Sonda do hudebního provozu kostela Nanebevzetí Panny Marie v Kvasicích
KOMPOZICE
Skladatel v emigraci II. Život Jana Nováka po jeho odchodu do zahraničí v letech 1978–1984 • EVA NACHMILNEROVÁ • Druhá čast biografickeho textu věnovaného přednímu českému skladateli 20. století
Rezonující a vyzařující části hudebního nástroje • ONDŘEJ JIRÁSEK • Praktické řešení otázek nového třídění hudebních nástrojů
ROZHOVOR
O národním ideálu v USA i ČR s muzikologem Martinem Nedbalem • LUKÁŠ PAVLICA • Srovnání českého a amerického přístupu od českého muzikologa působícího ve Spojených státech
GALERIE – KNIHOVNA
Ladislav Svoboda. Na druhý, třetí i čtvrtý pohled • ROBERT ŠKORPIL • Autor obrazů na obálce čísla
Ladislav Svoboda a rytmizované mimikry • JAROMÍR TYPLT • K tvůrčímu profilu autora obrazů na obálce čísla
ZPRÁVY – UDÁLOSTI
Joseph Matthias Wolfram: opera Bergmönch (Perkmon) • LENKA PŘIBYLOVÁ • Obnovená premiéra opery po dvou stoletích Nad Štědroňovou minioperou o Mendelovi • MILOŠ ZAPLETAL • Hudební reflexe dvoustého výročí zakladatele genetiky
Postřehy z Forfestu Kroměříž 2022 • VOJTĚCH MOJŽÍŠ • Na okraj 33. ročníku mezinárodního festivalu současného umění s duchovním zaměřením
Zemřel Karel Boženek, opavský muzikolog a muzeolog • MILOŠ ZAPLETAL • Vzpomínky na významnou osobnost hudební Opavy
Klub moravských skladatelů v proměnách století • VĚRA LEJSKOVÁ • Sté výročí nejvýznamnější moravské skladatelské organizace
KRITIKA
Iskrena Yordanov – Paologiovanni Maione (eds.): Serenata and Festa teatrale in 18th Century Europe
• JANA PERUTKOVÁ; PETR SLOUKA • Sborník z mezinárodního interdisciplinárního kolokvia
Marta Pielech – Iwona Januszkiewicz-Rębowska: Musicalia Collegii Glacensis Societatis Jesu • MIROSLAV LUKEŠ • Katalog hudební sbírky kostela Nanebevzetí Panny Marie v Kłodzku
Andrea Mariani: Inventoria rerum musicalium domum Societatis Iesu in Polonia et Lituania tempore suppressionis • VLADIMÍR MAŇAS • Informace o rozmanitých aspektech hudební kultury jezuitů v Polsku a Litvě
Joannes Faber: Litaniae de omnibus Sanctis pro diebus Rogationum • PROKOP SZEGÉNY • Edice skladeb polského jezuity