Opus musicum 3/2024

Autor obálky: 
Marian Palla, 17 minut, 1980, olej na plátně
Cena: 150 Kč

Na začátku července jsme si připomněli 170 let od narození Leoše Janáčka. Oslavám tohoto jubilea se budeme věnovat v příštím čísle. Ale ani v tom současném na Janáčka nezapomínáme. Hned úvodní studie Tomáše Prokůpka představuje nejznámější zvířecí operní hrdinku, lišku Bystroušku, která se poprvé objevila na jevišti před sto lety v listopadu 1924. Studie ale představí Bystroušku v její prapůvodní podobě, tedy v ilustracích Stanislava Lolka. Janáčkovi se bude také věnovat jedna z recenzí. Miloš Štědroň zhodnotil knihu Miloše Zapletala Leoš Janáček a pozdní obrození na Moravě. A do třetice se jubilant objeví i v dalším díle seriálu v rubrice Galerie-knihovna. Druhá studie tohoto čísla se zabývá současností. Lucia Maloveská se zamýšlí nad rolí hudební teorie v 21. století. Hudební současností je naplněna i rubrika Kompozice. Tereza Opálková a Petr Mečkovský pro Opus musicum zpracovali analýzy všech světových premiér, které zazněly na letošních tenbrae v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby. Vzhledem k obsáhlosti textů jsme se rozhodli analýzy publikovat ve třech číslech tak, jak byly skladby ve třech večerech provedeny (tentokrát Lukáš Hurník a Zdeněk Klauda). Současnou tvorbu reflektují ve svých textech i Jana Meluzinová (letošní ročník FAUN Festivalu) a ještě jednou Tereza Opálková (světová premiéra opery Here I am, Orlando v Národním divadle Brno). Zbývající texty čísla bychom mohli bez problému zařadit do kontextu Roku české hudby, ať už se jedná o rozhovor Lukáše Pavlici s Markem Čermákem, uměleckým vedoucím ansámblu Musica Figuralis, zprávu o odhalení pamětní desky pěvci Richardu Kublovi v Ostravě, recenze představení Městského divadla Brno Proč bychom se netěšili na Smetanu z pera Petra Mečkovského či monografie Martina Paška Osvald Chlubna a jeho první smyčcový kvartet, kterou zhodnotil Miloš Zapletal. Za celou redakci vám přeji příjemné čtení, třeba někde na dovolené!
Martin Pašek, redaktor

STUDIE

Stanislav Lolek, Liška Bystrouška a obrázkové seriály • TOMÁŠ PROKŮPEK • Liška Bystrouška před Janáčkem a Těsnohlídkem

Role hudobnej teórie v 21. storočí: analýza situácie • LUCIA MALOVESKÁ • Hudební teorie ve své aktuální podobě

KOMPOZICE

Tenebrae na Velikonočním festivalu duchovní hudby I. • TEREZA OPÁLKOVÁ, PETR MEČKOVSKÝ • Analýza responsorií Lukáše Hurníka a Zdeňka Klaudy

GALERIE – KNIHOVNA

Osvald Chlubna: Co mi Janáček dal III. • MARTIN PAŠEK • Dosud neznámé teoretické dílo významného brněnského skladatele

ROZHOVOR

„Je důležité, aby se hudba evropských proveniencí stala na koncertním pódiu normou a standardem“ aneb s Markem Čermákem o souboru Musica Figuralis, Neumannovi i Roku české hudby • LUKÁŠ PAVLICA • O současných trendech v provádění starší hudby

ZPRÁVY – UDÁLOSTI

Vítězné ostravské finále • VIKTOR VELEK • K odhalení pamětní desky Richardu Kublovi v Ostravě

Nekonečné přehrávání s trochou Smetany • PETR MEČKOVSKÝ • Představení Proč bychom se netěšili na Smetanu v Městském divadle Brno

Here I am, Orlando • TEREZA OPÁLKOVÁ • Světová operní premiéra v Národním divadle Brno

Od folklóru k elektronické distorzi • JANA MELUZINOVÁ • Ohlédnutí za druhým ročníkem brněnského festivalu

KRITIKA

Miloš Zapletal: Leoš Janáček a pozdní obrození na Moravě: recepce, reprezentace, identity • MILOŠ ŠTĚDROŇ • Příspěvek k Janáčkovým hudebním začátkům

Martin Pašek: Osvald Chlubna a jeho první smyčcový kvartet: Geneze, analýza, recepce, kritická edice • MILOŠ ZAPLETAL • Kapitola z komorní tvorby Janáčkova žáka

Opus musicum vychází za finanční podpory

Ministerstvo kultury České republiky
Ministerstvo kultury České republiky
Nadace Leoše Janáčka
Nadace Leoše Janáčka
Nadace Český hudební fond
Nadace Český hudební fond
Statutární město Brno
Statutární město Brno

Mediální partneři

Moravská galerie Brno
Moravská galerie Brno
Národní divadlo Brno
Národní divadlo Brno
Janáčkova filharmonie Ostrava
Janáčkova filharmonie Ostrava
Filharmonie Brno
Filharmonie Brno

Partnerská knihkupectví

Academia Brno a Ostrava
Knihkupectví Academia Brno a Ostrava
Barvič a Novotný Brno
Knihkupectví Barvič a Novotný Brno
Kosmas
Knihkupectví Kosmas
Knihkupectví Hana Smilková, FF MU Brno
Capriccio – hudební literatura Praha
Knihkupectví Talacko Praha

Spolupracující firmy

Helbich tiskárna, a.s.