Opus musicum 4/2023
Podobně jako se horké léto neodvratně přehouplo v neméně teplý podzim, přišel čas také na další číslo hudební revue Opus musicum. Letošní čtvrté číslo přináší druhý díl studie Vojena Drlíka Za vidinou velkoměsta o brněnské operetní produkci první poloviny 20. století. Kontrastem k tradičnějšímu tématu je studie Gabriely Stašové Ženy v černém, která se věnuje zastoupení a postavení žen v metalové subkultuře, resp. faktorům ovlivňujícím vizuální identitu metalistek v současném Česku. O fascinujícím procesu vihuelové intabulace se dočtete v rubrice kompozice v článku Kateřiny Maňákové. Na předchozí číslo navazuje rozhovor mapující dva nejvýraznější brněnské soubory věnující se současné hudební tvorbě – tentokrát jsme hovořili s Viktorem Pantůčkem, dramaturgem tělesa Brno Contemporary Orchestra. Na stránkách tohoto čísla naleznete také již tradiční souhrnné ohlédnutí za letošním ročníkem hudebního festivalu Forfest z pera Vojtěcha Mojžíše a pokračuje rovněž pravidelný výběr z literární pozůstalosti Josefa Berga od Jaroslava Šťastného. Číslo uzavírá trojice kritik: knize Jiřího Plocka Píseň jako symbol se věnoval Martin Flašar, knihu Hana Janků – Dobře utajená hvězda z pera Jitky Fukačové vyprávějící o osudu proslulé brněnské zpěvačky přiblížil ve svém textu Miloš Štědroň a publikaci Mé celoživotní janáčkování: Hovory nejen o hudbě od autorů Miloše Štědroně a Jiřího Hanuše se věnuje kritika Karla Steinmetze. Ačkoliv v redakci již usilovně pracujeme na pátém čísle, můžeme rovněž s radostí potvrdit, že se plně věnujeme také přípravě slíbeného mimořádného sedmého čísla, které bude věnováno oslavě výročí Besedního domu, resp. konferenci, kterou za tímto účelem uspořádala Filharmonie Brno. Děkujeme Filharmonii Brno za projevenou důvěru a těšíme se, až Vám, našim čtenářům, mimořádné číslo představíme. Do té doby přejeme příjemné počtení toho aktuálního a příjemný zbytek babího léta.
Lukáš Pavlica, redaktor
STUDIE
Za vidinou velkoměsta. Brněnské snažení o vlastní původní operetu od roku 1919 do roku 1944. (2. část)
• VOJEN DRLÍK • Sonda do brněnské operetní produkce první poloviny 20. století
Ženy v černém. Faktory ovlivňující vizuální identitu metalistek v současném Česku • GABRIELA STAŠOVÁ • Sociologický výzkum ženské identity v metalové subkultuře
KOMPOZICE
Proces vihuelové intabulace podle instrukcí Juana Bermuda • KATEŘINA MAŇÁKOVÁ • Převod vokálních skladeb do strunných nástrojů dle starých španělských mistrů
ROZHOVOR
S Viktorem Pantůčkem o Brno Contemporary Orchestra • LUKÁŠ PAVLICA • Dramaturg brněnského souboru nejen o nové sezóně
GALERIE – KNIHOVNA
Z literární pozůstalosti Josefa Berga IV. • JAROSLAV ŠŤASTNÝ • Dosud neznámé literární dílo významného brněnského skladatele
ZPRÁVY – UDÁLOSTI
Forfest 2023 • VOJTĚCH MOJŽÍŠ • Ohlédnutí za 34. ročníkem festivalu současného umění s duchovním zaměřením
KRITIKA
Jiří Plocek: Píseň jako symbol: Po stopách fenoménu lidské kultury. • MARTIN FLAŠAR • Od nejstarších hudebních památek k YouTube
Jitka Fukačová: Hana Janků – dobře utajená hvězda / příběh světové slávy i zapomnění velké české pěvkyně. • MILOŠ ŠTĚDROŇ • Portrét brněnské pěvkyně
Miloš Štědroň, Jiří Hanuš: Mé celoživotní janáčkování. Hovory nejen o hudbě • KAREL STEINMETZ • Kniha rozprav vydaná k příležitosti životního jubilea