Opus musicum 6/2023
V mnoha ohledech rozpačitý rok 2023 se nezadržitelně blíží ke svému konci. Kromě pokračující války na Ukrajině a krvavého konfliktu v Pásmu Gazy doprovázeného nepokoji a demonstracemi jsme svědky zhoršující se situace českého školství i zdravotnictví, stejně jako nárůstu preferencí populistických politických stran napříč východní, ale i západní Evropou. Příchod roku 2024 tak může v mnohých vcelku právem přiživovat pocit nejistoty. V takových situacích je obzvláště třeba připomínat si i často přehlížená pozitiva, kterých také nebylo málo: Filharmonie Brno uspořádala úspěšné turné po Americe, kde v Carnegie Hall hrála za účasti Philipa Glasse newyorskou premiéru jeho Symfonie č. 12 Lodger, Besední dům, který je jejím sídlem, oslavil 150 let svého fungování, a to jak formou koncertů, tak i mezinárodní konferencí, ze které Vám formou mimořádného čísla přinášíme jednotlivé příspěvky. Další jubileum – a to rovných sto let! – oslavila varhanice a jedna z nejvýraznějších osobností kulturní scény města Brna Alena Veselá. A velkým důvodem k radosti je také fakt, že bylo otevřeno výběrové řízení na zhotovitele Janáčkova kulturního centra, přičemž samotná výstavba by měla začít již na jaře roku 2024. A my Vám k závěru tohoto roku nabízíme studii Rukopisný zpěvník chrudimského hodináře Johanna Valentina Schmitta z počátku 19. století z pera Vlastimila Tichého, dále pak jedinečnou studii Naslouchání prostoru jako východisko tvoření od skladatele a pedagoga Slavomíra Hořínky a z rubriky kompozice (lehce) provokativní text Patrika Červáka Les Six jako vykonstruovaný produkt? Rozhovor jsme tentokrát vedli s předním janáčkologem Jiřím Zahrádkou (nejen) o jeho nové knize Osud a Výlety páně Broučkovy / Fate & The Excursion of Mr Broucek. Ve zprávách a událostech naleznete ohlédnutí za Letní jazzovou dílnou Karla Velebného od Prokopa Szegényho a konferencí Dokumentace, konzervace a restaurování hudebních nástrojů od Terezy Žurkové a v kritikách se dočtete o knize Milana Kuny Václav Talich: Dopisy (Jan Charypar) a publikaci Proč slovník nestačí Ivy Oplištilové (Milan Guštar). Šesté číslo rovněž uzavírá sérii Z literární pozůstalosti Josefa Berga. Přejeme Vám příjemně strávené chvíle s letošním posledním číslem, poklidné vánoční svátky a šťastný start roku 2024!
Lukáš Pavlica, redaktor
OBSAH
STUDIE
Rukopisný zpěvník chrudimského hodináře Johanna Valentina Schmitta z počátku 19. století • VLASTIMIL TICHÝ • Příspěvek k hudebnosti měšťanstva před dvěma sty lety
Naslouchání prostoru jako východisko tvoření • SLAVOMÍR HOŘÍNKA • Pohled do tvůrčí dílny současného skladatele
KOMPOZICE
Les Six jako vykonstruovaný produkt? • PATRIK ČERVÁK • Ke vzniku přední skupiny francouzských avantgardních skladatelů
ROZHOVOR
„Každý máme nějaký ten svůj vozík, který táhneme kupředu“ – s Jiřím Zahrádkou o Janáčkovi, jeho žácích a nové knize Osud a Výlety páně Broučkovy • LUKÁŠ PAVLICA, MARTIN PAŠEK • O Janáčkovi s předním janáčkovským badatelem
GALERIE – KNIHOVNA
Z literární pozůstalosti Josefa Berga VI. • JAROSLAV ŠŤASTNÝ • Dosud neznámé literární dílo významného brněnského skladatele
ZPRÁVY – UDÁLOSTI
Letní jazzová dílna Karla Velebného ve Frýdlantu oslavila čtyřicetileté jubileum • PROKOP SZEGÉNY • Letní jubileum jazzové události
Dokumentace, konzervace a restaurování hudebních nástrojů • TEREZA ŽŮRKOVÁ • Zpráva z konference pořádané Českým muzeem hudby
KRITIKA
Zpracoval Milan Kuna: Václav Talich: dopisy • JAN CHARYPAR • Ke korespondenci dirigentské osobnosti 20. století
Iva Oplištilová: Proč slovník nestačí • MILAN GUŠTAR • Anglofonní terminologie post-tonální hudby