Opus musicum 4/2016
Vážení a milí čtenáři,
letošní rok se pomalu přehoupl do své druhé poloviny a Vám se dostává do rukou čtvrté číslo časopisu Opus musicum. Najdete v něm nejen refl exi uplynulého ročníku nejstaršího českého festivalu Pražské jaro, ale i pozvánku na blížící se brněnský festival Janáček Brno 2016. Ten opět slibuje nejen pestrý program, ale i zajímavou dramaturgii. Zkušenosti posledních let dokládají, že vhodná dramaturgie je základním kamenem úspěchu každého festivalu a že jeho výsledný zdar nelze stavět jen na tradici. Dokladem tohoto tvrzení jsou i poslední ročníky Velikonočního festivalu duchovní hudby, které si svou důkladnou dramaturgickou přípravou získaly ohlas nejen odborné, ale i laické veřejnosti. Ostatně kritika je jednou z aktivit, které podoby festivalů a dalších kulturních akcí pomáhají utvářet a směřovat. Jaký je současný smysl a cíl umělecké kritiky, jaké jsou její problémy a očekávání? Přijďte diskutovat na konferenci, která se bude konat v Divadle Reduta v Brně. A do té doby? Zkraťte si chvilku prolistováním aktuálního Opusu. Doufáme, že Vás leccos zaujme. Přeji Vám za redakci časopisu Opus musicum příjemné počtení.
Tereza Žůrková
OBSAH
Studie
„Tyto sou knihy kradené a ten hoden voběšení“, aneb Otazníky kolem datace Quaestiones musicae Johanna Spangenberga • Dagmar Štefancová (str. 6)
Kritický pohled na klavírní sonáty Franze Schuberta • Vojtěch Kyas (str. 17)
Folklorní inspirace ve tvorbě Ctirada Kohoutka • Hana Špundová (str. 43)
Události
Zpět do časů baroka? Není problém!
Olomoucké barokní slavnosti posedmé • Gabriela Všetičková (str. 59)
Dobré jméno a tradice nestačí. Pražské jaro 2016 – volání po dramaturgické invenci • Anna Šerých (str. 69)
Ostravská Janáčkiána inspirující • Miloš Schnierer (str. 77)
Opera Casanova nebo Trautzl?! Jana Zástěry • Lenka Přibylová (str. 81)
Dylan, kterému nelze odolat • Marta Sylvestrová (str. 84)
Rozhovor
„Upřednostňuji vyloženě pietní přístup.“ O loutně, tisu a pohybu na tenkém ledu při
restaurování loutnových nástrojů. Rozhovor s loutnařem Jiřím Čepelákem • Tereza Žůrková (str. 86)
Recenze
Theodor W. Adorno: Úvod do sociologie hudby • Vladimír Fulka (str. 96)
Christopher Hogwood (ed.): Leopold Koželuch. Souborné vydání sonát pro klavír IV • Lukáš M. Vytlačil (str. 101)
Infoservis (str. 104)