Opus musicum 6/2016
Vážení a milí čtenáři,
letošní rok se postupně chýlí ke svému konci a s ním přichází také poslední letošní číslo časopisu Opus musicum. Jak záhy zjistíte z obsahu, je aktuální číslo věnováno problematice pramenů. Ostatně není jen prázdnou frází tvrzení, že rozvoj jakékoli vědecké disciplíny je do značné míry udáván mírou zpracovanosti její pramenné základny. Prameny jsou základním stavebním prvkem hudebněhistorického výzkumu z hlediska osobností, repertoáru, úlohy hudby, stylu apod., ale též z ohledu provozovací praxe konkrétních lokalit či institucí. Studium pramenů napomáhá dotvářet kompletní obraz hudební kultury daného období a prostředí z pohledu konkrétního provozu. Detailní pramenný výzkum napomáhá i novému zhodnocení či přehodnocení osobností zatížených historickou interpretací či zcela zapomenutých, resp. přispívá k objasnění prostředí, ve kterém působily a které pomáhaly dotvářet. Pestrou mozaiku dějin hudby tak vytvářejí stejnou měrou vedle velikánů i osobnosti lokálního významu, vedle center i kulturní periferie, kromě pozitivních událostí i ty negativní. Bez nich by byl obraz neúplný.
Za redakci časopisu Vám přeji příjemné počtení, poklidný adventní čas a vše dobré do nového roku, kde se s Vámi, doufám, opětovně shledáme na stránkách našeho časopisu.
Tereza Žůrková
OBSAH
Studie
Celestin Rypl – osud neznámého skladatele (II. část) • Kateřina Nová (str. 6)
Neznámá dokumentace z pozůstalosti Marie Zunové-Skalské
ve fondu Národního muzea – Českého muzea hudby • Daniela Kotašová (str. 23)
Pozůstalost Zbyňka Vostřáka v Národním muzeu – Českém muzeu hudby v Praze • Miroslav Pudlák (str. 37)
Litografie Johna Brandarda nejen na titulních stranách skladeb Louise Julliena
aneb Taneční pohled do výtvarné sbírky Divadelního oddělení Národního muzea • Libuše Hronková (str. 51)
Události
MusicOlomouc 2016 – soudobá hudba na prahu 21. století • Miriam Hasíková (str. 61)
Podzimní festival duchovní hudby. Letos trochu jinak • Pavlína Přibilová (str. 66)
Mezinárodní hudební festival Janáček Brno od roku 2004 dodnes • Kateřina Hnátová (str. 71)
Obrazové hodiny jako specifikum umění 19. století • Alena Krkošková (str. 80)
Edice korespondence Leoše Janáčka • Jiří Zahrádka (str. 82)
Rozhovor
Rozhovor s harfistkou, informatičkou a neurovědkyní Terezou Pařilovou • Jan Karafiát (str. 85)
Recenze
Jeż, Tomasz: Kultura muzyczna jezuitów na Śląsku i ziemi kłodzkiej (1581–1776) • Jiří Sehnal (str. 91)
Vladimír Tichý, Jaromír Havlík, Tomáš Krejča, Petr Zvěřina: (A)tonalita • Viktor Hruška (str. 95)
Infoservis (str. 98)