Opus musicum 3/2021
Na konci srpna začal v Berlíně přibližně třítýdenní Musikfest. Radostná byla možnost využití plné kapacity sálů Berlínské filharmonie. Skutečnost, že riziko nákazy ještě nezmizelo, připomínaly dlouhé fronty před vstupem způsobené důslednou kontrolou potvrzení o bezinfekčnosti a registrací návštěvníků. Organizace nepohodlných procedur byla ovšem skvělá, všechno šlo rychle a bez zdržování. Co je ale důležitější: program Musikfestu se zaměřil na 50. výročí úmrtí Igora Stravinského a uchopil často vysmívanou „výroční dramaturgii“ nejen zeširoka, ale především invenčně. Neschovával se za žádná hesla, ale poskytl ke Stravinskému obsáhlý hudební kontext, navíc vesměs ve špičkovém provedení. Program se zřetelně orientoval na hudbu 20. století a současnosti, k níž nacházel nápadité paralely z historie. Bylo překvapivé, jak se Symfonií č. 4 od Antona Brucknera souzněla novinka jeho současné krajanky Olgy Neuwirth. Simon Rattle, Magdalena Kožená a London Symphony Orchestra přijeli s reprízou velké vokální kompozice Where Are You? od českého skladatele Ondřeje Adámka, kterou premiérovali letos v Mnichově. Program pak doplnila Beethovenova Symfonie č. 6. Špičkové ansámbly dirigovali vynikající skladatelé Enno Poppe a George Benjamin – to vše v zaplněném, i když ne vždy zcela vyprodaném velkém sále Berlínské filharmonie. Musikfest Berlin by měl být vzorem, jak vytvářet velký festival ve městě, kam přijíždějí slavní sólisté zcela běžně. Zvlášť velké pražské festivaly by se měly vydat podobnou cestou – Česká filharmonie už představuje tyto mimořádné osobnosti opakovaně i na svých abonentních koncertech. V tomto čísle Opus musicum zvláště upozorňuji na dva texty věnované slovenské hudbě: Viktória Oravec Ballánová se zaměřila na Apollooperu od Marka Piačka v širším dobovém kontextu. Tatiana Škapcová recenzuje knihu Hudba v hudbe, kterou její autor Ondrej Veselý věnoval polystylovosti slovenských skladatelů. Americký skladatel a viceprezident ISCM Frank J. Oteri pro nás napsal košatý esej Přízrak(y) Aloise Háby, v němž popisuje vlastní cestu od muzikálových ambicí k mikrointervalové hudbě. Doplňuje ho popis stavby mikrointervalových nástrojů od Michala Kotoučka. Dirigent a organizátor Jan Polívka se sbormistrem Janem Špačkem se rozhovořili o velké janáčkovské akci, kterou realizovali v Černošicích, v Betlémské kapli a poté ještě v severočeských Hejnicích. Velký rozhovor je věnován také historii festivalu Forfest. Martin Flašar upozorňuje na knihu Classical Music: Contemporary Perspectives and Challenges – texty předních osobností z různých oblastí hudebního života v ní shromáždili editoři Michael Beckerman a Paul Boghossian. Přeji pěkné chvíle všem, kdo se začtou do Opus musicum. Boris Klepal, šéfredaktor
OBSAH
STUDIE
Apolloopera. Melodráma o jednom bombardovaní pre zbor, herca a trombón od Marka Piačeka • VIKTÓRIA ORAVEC BALLÁNOVÁ • Jeden z mimořádných počinů slovenské operní scény z posledních let
Lesův pán. Zapomenutá opera na motivy Máje a její dobová recepce • ZUZANA DUPALOVÁ • Dobovou kritikou odmítaná opera Váši Suka na libreto Josefa Václava Friče
Ludmila Ulehla Sokoloff. Americká hudební skladatelka a teoretička s českými kořeny • KLÁRA HEDVIKA MÜHLOVÁ • Odlehlá kapitola k českému myšlení o hudbě „mezi Evropou a Amerikou“ ve 20. století.
KOMPOZICE
Přízrak(y) Aloise Háby • FRANK J. OTERI • Cesta amerického skladatele od muzikálových ambicí k mikrointervalové hudbě
Strunný nástroj s posuvnými pražci • MICHAL KOTOUČEK • Jak vytvořit nástroj s mikrointervalovými možnostmi, jak ho naladit a zahrát si na něj
ZPRÁVY – UDÁLOSTI
Janáček v amatérském zápalu • BORIS KLEPAL • Velký koncertní průřez tvorbou Leoše Janáčka v Černošicích, v Betlémské kapli a v Hejnicích
Terezínská Musica non grata • PAVLÍNA NĚMCOVÁ, redakce • Přednášky, koncerty a události letošního ročníku Letní školy v Terezíně
ROZHOVOR
Mezníky Forfestu. Od muzikantských sedánek k mezinárodnímu festivalu • EVA BALCÁRKOVÁ • Rozhovor se zakladateli kroměřížského festivalu soudobé duchovní hudby
GALERIE – KNIHOVNA
ČS koncept 70. let • ROBERT ŠKORPIL • Čeští a slovenští tvůrci při hledání vztahu mezi umělcem a uměním
KRITIKA
Classical Music: Contemporary Perspectives and Challenges • MARTIN FLAŠAR • Čtyřiadvacet předních světových odborníků z hudební oblasti se zamýšlí nad hodnotami, kterými se řídí celá společnost
Ondrej Veselý: Hudba v hudbe • TATIANA ŠKAPCOVÁ • Neotřelý pohled na minulost i současnost slovenské hudby z hlediska konceptu polystylovosti
Ozvěna křehká i pronikavá. Ondřej Štochl: Echo fragile • BORIS KLEPAL • Nové profilové album současného českého skladatele