Moravská hudbymilovná aristokracie v 1. polovině 18. století a její vztah ke světským hudebně dramatickým produkcím
studie
opus musicum 3/2013
JANA PERUTKOVÁ
Morava byla v první polovině 18. století křižovatkou, kterou procházelo množství kulturních
vlivů. V oblasti provozování opery sem pronikal zejména italský repertoár, a to jak přes
hlavní město habsburské monarchie Vídeň, tak také přímo z Itálie. Docházelo pochopitelně
také ke kontaktům s operním životem v hlavním městě českého království Praze a rovněž se
slezskou Vratislaví. Od dvacátých let 18. století existovalo na tomto rozlohou nevelkém území
hned několik lokalit, kde se pěstovala dlouhodobě opera: Questenbergovy Jaroměřice nad
Rokytnou, Kroměříž a Vyškov jakožto sídla olomouckého biskupa Wolfganga Hannibala kardinála
Schrattenbacha, Holešov hraběte Franze Antona Rottala a Brno, kde provozoval operu
impresário Angelo Mingotti. Morava tak byla regionem, v němž intenzita operního provozu
byla – přinejmenším ve 30. letech 18. století – zřejmě nejčetnější ve střední Evropě.