Opus musicum 3/2013
Vážení a milí čtenáři,
pro vás, kteří stále ještě dáváte přednost tištěné knize a časopisu před
nejnovějšími modely elektronických čteček a tabletů, jsme připravili
další číslo hudební revue Opus musicum. Pokud si raději hrajete se slovy
a významy než s tlačítky a dotykovými displeji, je tu naše hudební
periodikum nadále pro vás. Letošní třetí číslo je velmi pestré, pět studií
úvodního bloku jsme věnovali částečně problematice hudebních institucí
spolu s několika sondami do světa opery. Bohatá je i rubrika událostí,
kam jsme zařadili recenze festivalů (Brno, Olomouc), sympózia a dvou
pozoruhodných operních premiér. Že je hudební management odvětvím,
které se u nás stále rozvíjí, o tom není třeba diskutovat. Na hudebních
akademiích v Praze, Brně a Bratislavě už hudební management funguje
jako samostatný studijní obor. A právě zástupci těchto tří vysokých škol
se měli možnost sejít na unikátním sympóziu v brněnské vile Tugendhat,
kam jako hlavní hosté přicestovaly z USA Véronique Firkusny a Mary
Lou Falcone. Zprávu o sympóziu stejně jako zajímavý rozhovor s Véronique
Firkusny pro vás připravila Daniela Peclová. Dcera legendárního
českého pianisty Rudolfa Firkušného vám přiblíží svět art managementu
a zavzpomíná i na dětství ve výjimečné hudební rodině. Je s podivem, že
se na trhu mohou objevit současně dvě tak kvalitativně rozdílné publikace,
jaké jsme tentokrát zařadili do rubriky recenzí. O to cennější je fundovaná
recenze z pera muzikologa, která by měla být pro laika vodítkem
a pro autora publikace pak nastaveným zrcadlem. Věřím, že si z naší nabídky
vyberete a zachováte nám čtenářskou přízeň i nadále.
Kateřina Hnátová
OBSAH
Studie
Moravská hudbymilovná aristokracie v 1. polovině 18. století
a její vztah ke světským hudebně dramatickým produkcím • Jana Perutková (str. 6)
K provozování světské instrumentální hudby v rajhradském klášteře
ve 2. polovině 18. století • Pavel Žůrek (str. 13)
Hudební sbírka a půjčovna Carla Winikera • Lucie Vokřínková, Kateřina Smékalová (str. 25)
Niccolò Porpora a jeho opera Siface: vítězství neapolského stylu
v českých zemích • Jana Spáčilová (str. 36)
VCHOD – Zpívající herec aneb Boj o prostor • Tomáš Studený (str. 43)
Události
Velikonoční festival duchovní hudby 2013 • Kateřina Hnátová (str. 58)
Jak má vypadat mezinárodní jazzový festival?
JazzFestBrno 2013 • Jan Karafiát, Romana Klementová (str. 65)
Don Giovanni v Brně – úsporně, bizarně i spolehlivě • Karla Hofmannová (str. 70)
MusicOlomouc popáté • Alice Ondrejková (str. 74)
SYMPOSIUM: UMĚNÍ | HUDBA | MANAGEMENT • Daniela Peclová (str. 79)
Olimpiade Josefa Myslivečka ve Stavovském divadle • Anna Šerých (str. 83)
EUR-TEXT: Back to the future! • Jan Čižmář (str. 88)
Obraz flamenca v porcelánové plastice. Pepita de Oliva tančí Olé • Andrea Husseiniová (str. 92)
Rozhovor
„Dobrý manažer je umělcův neocenitelný spojenec",
říká Véronique Firkusny • Daniela Peclová (str. 94)
Recenze
Sound Exchange. Experimentelle Musikkulturen in Mittelosteuropa • Jan Karafiát 98
Jiří Macek: Česká hudební avantgarda • Ondřej Pivoda (str. 100)
Infoservis (str. 102)