Opus musicum 3/2013

Autor obálky: 
Petr Nikl
Cena: 70 Kč

Vážení a milí čtenáři,

pro vás, kteří stále ještě dáváte přednost tištěné knize a  časopisu před
nejnovějšími modely elektronických čteček a  tabletů, jsme připravili
další číslo hudební revue Opus musicum. Pokud si raději hrajete se slovy
a  významy než s  tlačítky a  dotykovými displeji, je tu naše hudební
periodikum nadále pro vás. Letošní třetí číslo je velmi pestré, pět studií
úvodního bloku jsme věnovali částečně problematice hudebních institucí
spolu s  několika sondami do  světa opery. Bohatá je i  rubrika událostí,
kam jsme zařadili recenze festivalů (Brno, Olomouc), sympózia a dvou
pozoruhodných operních premiér. Že je hudební management odvětvím,
které se u  nás stále rozvíjí, o  tom není třeba diskutovat. Na  hudebních
akademiích v Praze, Brně a Bratislavě už hudební management funguje
jako samostatný studijní obor. A právě zástupci těchto tří vysokých škol
se měli možnost sejít na unikátním sympóziu v brněnské vile Tugendhat,
kam jako hlavní hosté přicestovaly z  USA Véronique Firkusny a  Mary
Lou Falcone. Zprávu o sympóziu stejně jako zajímavý rozhovor s Véronique
Firkusny pro vás připravila Daniela Peclová. Dcera legendárního
českého pianisty Rudolfa Firkušného vám přiblíží svět art managementu
a zavzpomíná i na dětství ve výjimečné hudební rodině. Je s podivem, že
se na trhu mohou objevit současně dvě tak kvalitativně rozdílné publikace,
jaké jsme tentokrát zařadili do rubriky recenzí. O to cennější je fundovaná
recenze z pera muzikologa, která by měla být pro laika vodítkem
a pro autora publikace pak nastaveným zrcadlem. Věřím, že si z naší nabídky
vyberete a zachováte nám čtenářskou přízeň i nadále.

Kateřina Hnátová

OBSAH

Studie

Moravská hudbymilovná aristokracie v 1. polovině 18. století
a její vztah ke světským hudebně dramatickým produkcím • Jana Perutková (str. 6)

K provozování světské instrumentální hudby v rajhradském klášteře
ve 2. polovině 18. století • Pavel Žůrek (str. 13)

Hudební sbírka a půjčovna Carla Winikera • Lucie Vokřínková, Kateřina Smékalová (str. 25)

Niccolò Porpora a jeho opera Siface: vítězství neapolského stylu
v českých zemích • Jana Spáčilová (str. 36)

VCHOD – Zpívající herec aneb Boj o prostor • Tomáš Studený (str. 43)

Události

Velikonoční festival duchovní hudby 2013 • Kateřina Hnátová (str. 58)

Jak má vypadat mezinárodní jazzový festival?
JazzFestBrno 2013 • Jan Karafiát, Romana Klementová (str. 65)

Don Giovanni v Brně – úsporně, bizarně i spolehlivě • Karla Hofmannová (str. 70)

MusicOlomouc popáté • Alice Ondrejková (str. 74)

SYMPOSIUM: UMĚNÍ | HUDBA | MANAGEMENT • Daniela Peclová (str. 79)

Olimpiade Josefa Myslivečka ve Stavovském divadle • Anna Šerých (str. 83)

EUR-TEXT: Back to the future! • Jan Čižmář (str. 88)

Obraz flamenca v porcelánové plastice. Pepita de Oliva tančí Olé • Andrea Husseiniová (str. 92)

Rozhovor

„Dobrý manažer je umělcův neocenitelný spojenec",
říká Véronique Firkusny • Daniela Peclová (str. 94)

Recenze

Sound Exchange. Experimentelle Musikkulturen in Mittelosteuropa • Jan Karafiát 98
Jiří Macek: Česká hudební avantgarda • Ondřej Pivoda (str. 100)

Infoservis (str. 102)

Opus musicum vychází za finanční podpory

Ministerstvo kultury České republiky
Ministerstvo kultury České republiky
Nadace Leoše Janáčka
Nadace Leoše Janáčka
Nadace Český hudební fond
Nadace Český hudební fond
Statutární město Brno
Statutární město Brno

Mediální partneři

Moravská galerie Brno
Moravská galerie Brno
Národní divadlo Brno
Národní divadlo Brno
Janáčkova filharmonie Ostrava
Janáčkova filharmonie Ostrava
Filharmonie Brno
Filharmonie Brno

Partnerská knihkupectví

Academia Brno a Ostrava
Knihkupectví Academia Brno a Ostrava
Barvič a Novotný Brno
Knihkupectví Barvič a Novotný Brno
Kosmas
Knihkupectví Kosmas
Knihkupectví Hana Smilková, FF MU Brno
Capriccio – hudební literatura Praha
Knihkupectví Talacko Praha

Spolupracující firmy

Helbich tiskárna, a.s.